Ellen Keyskolans betygssättning

Västervik2004-12-17 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hur fungerar betygssättningen på Ellen Keyskolan? Ungdomar i min närhet har berättat att de uppfattar det som att ett flertal lärare sätter betyg på kvantitativa grunder, i stället för kvalitativa.
Läroplanen och kursplanerna är mycket tydliga, även för en ickepedagog som mig; såväl undervisning som bedömning skall handla om att eleverna lär sig nya saker, tillägnar sig kunskap och utvecklar olika förmågor och tankestrukturer. Detta kan göras på en mängd olika sätt, men det är måluppfyllelsen som skall bedömas, inte hur elever gör för att nå dit.
Tvärtemot detta har ungdomarna blivit tillsagda av sina lärare exempelvis:
?Ni måste läsa och recensera X böcker för att få ett betyg över G.?
?Ni måste göra X uppgifter för att få VG.?
?Ni måste skriva X sidor för att ha chans att få MVG.?
Det handlar alltså om hur mycket man gör och inte vad man kan eller vad man har lärt sig.

Naturligtvis inser jag att det delvis kan röra sig om missuppfattningar från ungdomarnas sida, men även om det är så, och betygssättningen görs på mer kvalitativa grunder än vad de uppfattat, så har Ellen Keyskolan brustit i sitt uppdrag. Det ingår i lärarnas uppdrag att göra eleverna medvetna om kunskapsmålen och grunderna för bedömning. Man måste veta vad målet är, för att medvetet kunna sträva däråt.
Kan det vara så att lärarna själva tycker att det är svårt att tolka ämnesbeskrivningarna och bedömningsrutinerna och därför tar till det betydligt enklare arbetssättet att betona mängd, i stället för kvalitet? I så fall är det ett mycket angeläget fortbildningsområde för Ellen keyskolan. Det handlar om elevernas rättsäkerhet.
Läs mer om