En fjäder i hatten för ministern

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c).              Foto: Scanpix

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Foto: Scanpix

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Västervik2009-01-08 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alliansregeringen ökar länsanslaget för infrastruktursatsningar till Kalmar län med närmare 40 procent, en ökning från 574 till 793 miljoner kronor för perioden. Det blir ytterligare en fjäder i hatten för infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Tidigare har regeringen ökat anslagen till såväl större riksvägar som till småvägarna på landsbygden. Men det finns oerhört mycket att ta igen efter den förra regeringens misskötsel av vägar och järnvägar. Under Göran Persson tid som finansminister och statsminister drogs anslagen till vägar och järnvägar ner i botten vid en europeisk jämförelse. Totalt sett lämnade Persson & Co efter sig ett eftersatt underhåll på närmare 100 miljarder kronor. Ett årtionde av försummelser på det här området har kostat Sverige tillväxt och utveckling. Mot den här bakgrunden är det mycket positivt att alliansregeringen nu satsar betydligt mer på infrastrukturen. Beskeden om kraftigt ökade länsanslag till Kalmar län, en ökning med närmare 40 procent, för perioden 2010-2021 är ett mycket välkommet besked. Nu är det upp till Regionförbundet att i samarbete med länets kommuner och bland annat Vägverket att göra prioriteringarna. Under flera år har vi som är politiker på den lokala och regionala nivån efterfrågat ökade infrastruktursatsningar. Sverige som är ett förhållandevis glest befolkat land med långa avstånd måste satsa mer på infrastruktur - inte mindre vilket var fallet på Göran Perssons tid. Äntligen har vi en regering som lyssnar och även handlar utifrån vad vi framför från den lokala nivån. Första bekräftelsen på detta var den extra miljarden till småvägarna (det enskilda vägnätet), därefter närtidssatsningen på 10 miljarder, infrastrukturpropositionen på 417 miljarder och nu det ökade länsanslaget till Kalmar län som är en ökad satsning på en region som verkligen varit missgynnad av tidigare regeringar.
Läs mer om