En fråga om att vårda relationer

Debatten om sköttseln av Västerviks speedwaylag fortsätter.                                                    Arkivoto: Andreas Smitz

Debatten om sköttseln av Västerviks speedwaylag fortsätter. Arkivoto: Andreas Smitz

Foto: Andreas Smitz

Västervik2008-09-19 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Support Medhjälp, Västerviks-Tidningen den 11 september.För det första undertecknade jag insändaren "Snart fd detta sponsor" vilket innebär att om ingen förändring kommer till stånd ser jag ingen affärsmässig möjlighet att samarbeta med klubben.Att Ivar Svensson får kritik beror på att han som ordförande i klubben bär det yttersta ansvaret för vad som händer. Jag skrev vidare i min insändare "utfodring á la skolbespisning" med vilket jag avsåg hur de så kallade VIP-sponsorerna tas om hand i stort. Det avsåg inte kvaliteten på maten eller de människor som jobbar på frivillig basis, utan snarare konceptet för hur man tar hand om sina sponsorer. Denna fråga ligger på marknadsgruppen (som inte finns) vilket ytterst ligger på Ivar Svensson i egenskap av ordförande.Så länge klubben inte har någon press- eller PR-ansvarig ligger det även på Ivar Svenssons eller Connys Torstenssons bord att föra en dialog med media. Denna dialog skall givetvis gynna klubbens verksamhet och då duger det inte att låsa in sig på rummet och tjura. När det gäller den dåliga informationen talar jag om den 100-procentiga avsaknaden av affärsmässig dialog med sponsorerna utöver fakturan och tiggarbrev. Att sedan de som på frivillig basis arbetar för klubben inte får information är ännu mer beklämmande. Hur skall man då vara motiverad att göra ett bra jobb som gör att publik och sponsorer strömmar till. Att Ivar Svensson får stå och sälja läktarbiljetter beror antingen på att arbetsledning och arbetsfördelning är bristfällig (vilket ytterst är Ivar Svenssons eget ansvar) eller på att han tycker att det är trevligt att göra det.Avslutningsvis finner jag inget intresse i att sitta på läktaren och skryta med hur duktig jag är. Däremot måste jag som sponsor, åskådare och speedwayvän reagera när verksamheten uppenbarligen inte fungerar. Vidare måste jag som företagare bevaka mina ekonomiska intressen så att jag får något tillbaka av det jag satsar.
Läs mer om