En frisk miljard till Kalmar läns vägar och järnvägar

Skribenterna tar upp regeringens infrastruktursatsning.                            Arkivfoto: Anders Liljegren

Skribenterna tar upp regeringens infrastruktursatsning. Arkivfoto: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Västervik2008-09-16 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Beskedet i förra veckan om att regeringen de närmaste åren satsar en miljard på länets vägar och järnvägar var välkommet. Det innebär att vi lämnar sossarnas ofinansierade invigningsspadar och börjar använda riktiga grävmaskiner. Några angelägna projekt i vår del av landet blir lösta och vi kan lägga all kraft på den kommande infrastrukturpropositionen så att också resten av länets transportbehov tillgodoses. Vi tog på hösten 2006 över en situation med mängder av ofinansierade väg- och järnvägsprojekt och ett berg av eftersatt underhåll. Följderna av detta, problem att komma fram med gods- och persontransporter, noterar vi varje dag. Tilltron till planeringsprocessen för infrastruktur raserades av den förra regeringens agerande. Vi minns alltför väl hur det så kallade "Trollhättepaketet" innebar att en hel rad viktiga väg- och järnvägsprojekt i och utanför vårt län bara försvann, trots att det fanns både riksdags- och regeringsbeslut på dem. Mot den bakgrunden är det extra roligt att nu kunna leverera insatser till vår del av landet samtidigt som vi med förvåning noterar att företrädare för socialdemokraterna - som ju åstadkom just ingenting under 12 år - bara står och skäller. För Kalmar län gör allianspolitik skillnad.
Läs mer om