En miljard extra i närtidssatsningen

Svar till N.Roheda.  Faktum kvarstår, ytterligare en miljard satsas på länets vägar och järnvägar  I en insändare efterlyser N.Roheda vad i den infrastruktursatsning som kallas "Närtidssatsningen" som berör Kalmar län.

Anders Åkesson

Anders Åkesson

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-10-02 01:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Närtidssatsningen sträcker sig över två år, 2009 - 2010, och är en förstärkning med totalt 10 miljarder utöver de 14 miljarder per år som satsas på våra vägar och järnvägar. I närtidssatsningen har regeringen identifierat sådana projekt som är startfärdiga men som saknat pengar. I vårt län innebär närtidssatsningen att E22:an blir 2+1 väg med mitträcke i nära hela sin sträckning, att riksväg 25, Kalmar -Halmstad på sträckan Boda - Eringsboda, breddas och att upprustningen av järnvägssträckan Emmaboda - Karlskrona genomförs. Sammantaget innebär detta åtgärder på något mera än en miljard. Till detta ska läggas den förstärkning av anslaget till "enskilda vägar" som nu äntligen kommer att uppgå till en miljard per år plus 150 miljoner kronor per år i investeringsstöd. Självklart kommer även denna satsning vårt län till del. I "Närtidssatsningen" noteras Tjustbanan som mycket angelägen men eftersom ingen färdig byggplan finns för denna platsade den inte i Närtidssatsningen. I tisdags, den 30 september, presenterade infrastrukturminister Åsa Torstensson, inriktningspropositionen för kommande 10 års infrastrukturbyggande i vårt land. Den fastställs slutligt av regeringen, efter remisser, i början av 2010. Självklart ägnar vi all kraft åt att få in återstående viktiga väg- och järnvägssatsningar, däribland Tjustbanan, i regeringsbeslutet 2010.
Läs mer om