Enklare spara på vård än byta tåg mot buss

Västervik2008-01-03 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar på "Tjustbanan möter Ruda".Med sitt utfall mot mig i VT den 22/12 visade kommunalrådet Harald Hjalmarsson på sin höjd att han kan googla fram tio år gamla föreningsuppgifter. I själva sakfrågan, Tjustbanan, får jag bara uppmaningen att "anlägga ett Västervikperspektiv". Annars ska jag "nöja mig med att tala om vad som är bra för Ruda". Hjalmarsson får väl ursäkta att jag tar mig friheten att göra min stämma hörd, men eftersom jag också betalar landstingsskatt är det även mina pengar man vill leka Ebberöds Bank med. Så jag väljer att anlägga ett skattebetalarperspektiv, en rättighet man har om man bor i Ruda eller Hjalmarssons hemtrakt Edsbruk. Att kollektivtrafiken är en kalkylerad förlustverksamhet är ingen hemlighet. Men jag begriper inte varför Hjalmarsson och hans meningsfränder vill fördyra den genom att envist vilja köpa tåg för 40 miljoner per styck till en trafik som lika gärna kan transportera de i genomsnitt 30-talet resenärer per tur i bussar som kostar mellan 2 och 3 miljoner per styck. Eftersom banan är i så dåligt skick kommer restiden att vara densamma. Åtminstone så länge inte Banverket är berett att rusta upp den här sträckan för som man beräknat till mellan 3 och 4 miljarder (300-400 miljoner per mil alltså)! Och om så inte sker är det mycket tveksamt om det är möjligt att bedriva någon järnvägstrafik alls om några år. En upprustning å andra sidan för så stora pengar riskerar att blockera nödvändiga satsningar på E22 och andra viktiga vägar. Jag tänker inte gå i försvarsställning för Stångådalsbanan heller. Trots att den trafikerar fem av länets kommuner med cirka 110000 invånare är resandet i svagaste laget. Bland annat därför har Banverket ställt sig kallsinnigt till underhåll även av denna bana.Emellertid, politik är inte alltid detsamma som sunt förnuft. Därför skulle jag inte bli så speciellt förvånad om tågentusiasterna får igenom sin vilja så småningom. Märkligt nog verkar det vara enklare att spara på vården än att byta tåg mot buss på en sträcka där resandet är mycket svagt.Om Hjalmarson med trovärdighet ska ta på sig rollen att upplysa hur kollektivtrafiken skall utformas vore det en god början att utgå från fakta.
Läs mer om