Färjor viktigt för Västervik

Till Visby. Åke Wiman anser att Västervik borde ha färjetrafik till Gotland - och Lettland. Foto: Jan Collsiöö/Scanpix

Till Visby. Åke Wiman anser att Västervik borde ha färjetrafik till Gotland - och Lettland. Foto: Jan Collsiöö/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-05 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommunledningen planerar sin strategi med konkreta mål, varav en bättre infrastruktur hör till det viktigaste.
Sjöstaden Västervik saknar färjetrafik. Destination Gotland kör sina färjor till Nynäshamn, Oskarshamn och Grankullavik. Scandlines färjor till Ventspils går från Nynäshamn (elva timmar) och från Karlshamn (sjutton timmar). Frågan är vilka mörka krafter som hindrar dessa rederier att gå kortaste vägen., de vill säga till Västervik med goda väg- och tågförbindelser till Östergötland, Småland och Västra Götaland? Och finns det inte ett enda rederi i hela regionen som vill ta upp konkurrensen om trafiken till Visby och Ventspils på lika villkor.

Lika lönsamt som att bygga "lekstugan" intill fängelset vore det kanske för kommunen att köpa en egen färja och hyra ut till ett intresserat rederi? Något för Västerviks Logistik & Industri AB?
Alla politiker, hela näringslivet - särskilt turismen - borde ha stort intresse av en reguljär person- och godstrafik mellan Västervik och Gotland respektive Lettland.

Staten skulle sedan utsättas för hårt tryck att förbättra infrastrukturen med bland annat en trafikplats vid Hyttan, en södra infart och en upprustad Tjustbana.

Jag hoppas att kommunens strategi omfattar den viktiga infrastrukturen till sjöss.
Åke Wiman
Läs mer om