Fel ersättning efter stormen Per
Stormskog. Insändarskribenten är kritisk till elbolaget Eons agerande efter stormen Per. Arkivbild: Hans Brandin
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu kan man läsa i VT om uppretade kunder som blivit fel ersatta, självklart har alla ersatts med det lägsta beloppet 900 kronor.
Jag har vid upprepade tillfällen påtalat avbrottets längd, vilket noterats av Eons reparatör i detta fall deras uppgivna referens Fredrik Lundblad. Han lovade reglering av ersättning skulle ske enligt den faktiska avbrottslängden.
Men. Nu händer följande: Vid kontakt med Eons kundtjänst där det enligt växeltelefonisten skall finnas tre personer är en semesterledig, en på uppdrag och slutligen den sista upptagen i telefon med samtal som väntar. Så får jag till slut tag på en dam som meddelar att det är inte bara vi som fått för låg ersättning det är många som fått för hög ersättning, men alla vi som fått för låg eller ingen alls, vi skall avvakta till juli månad, så är lagen.
Man brukar säga att elmarknaden är ett oligopol, men nätmarkanden är ett monopol.
Som kund är du bunden till den som äger nätet. Du är tvingad att anlita nätägaren. Detta är ett faktum. I all annan handel kan du byta leverantör om du är missnöjd, gillar du vare sig Coop eller Ica, ja då handlar du med någon annan. Men när det gäller el, ja då kan nätägaren bära sig åt som han vill, du kan ju inte byta.
Jag brukar säga: om du köper en resa av SJ eller något annat bolag, då för du inte en räkning från Banverket som äger rälsen, varför är det så omöjligt att leverera el till konsumenten utan att blanda in distributören. Det vore ett sätt att få till en konkurrens på elmarknaden.
Jag har i dag sökt ansvarig minister för elmarknaden Maud Olofsson men hon var på semester, hoppas hon får en bra ledighet. Vi här nere får får glada om vi får ström när vi behöver den.
INGVAR HOLLSTEDT
Svar från Eon:
Visst kan det bli fel. Som en följd av stormen Per blev cirka 175 000 av våra kunder strömlösa. Våra driftsystem visar hur långt avbrottet varit för var och en av dessa. Men driftsystemet är beroende av att varje nätstation som spänningssatts rapporteras in i systemet och visst kan den mänskliga faktorn ha felat från tid till annan.
Om man därför inte delar uppfattningen om hur långt avbrottet varit, ska man kontakta vår kundservice, där flera hundra personer arbetar. Då gör vi en förnyad kontroll. Rätt ska vara rätt, på den punkten är vi helt överens med insändarskribenten. Jan-Erik Olsson
Informationschef,
E.ON Elnät Sverige