Fel saker prioriteras i Västerviks skolbudget

Skolbudget. En elev är fundersam över hur skolan prioriterar i budgeten och tycker att man borde göra något åt mat och ventilation. Foto: Scanpix

Skolbudget. En elev är fundersam över hur skolan prioriterar i budgeten och tycker att man borde göra något åt mat och ventilation. Foto: Scanpix

Foto: GERARD JULIEN

Västervik2007-12-27 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar på insändaren från LO Västervik den 20/12.Det största problemet med skolan är inte om deras budget minskas eller ökas utan var pengarna läggs. Skolan prioriterar ofta fel saker i sin budget. Visserligen stämmer det att det måste satsas på lärarna så att de håller måttet, men det är inte det enda som är viktigt.Exempelvis hur är det tänkt att vi elever ska orka ta oss igenom en åtta timmar lång skoldag utan en energirik lunch? Jag avslutade min grundskoleutbildning för drygt ett och ett halvt år sedan och minns mycket väl hur pass dålig maten var. För gammal sallad och energilös mat som smakar dynga. Det finns inte en chans i världen att man klarar vara pigg dagen igenom med en sådan kost.Det finns även ytterligare problem i skolan, till exempel ventilationen. Under de kalla månaderna är det på gränsen att man kan vistas i skolan utan jacka och under de varma månaderna är det så pass varmt att man omöjligt kan koncentrera sig på vad man ska göra.Men de som hanterar skolbudgeten verkar inte bry sig om detta alls.Kan det vara så svårt att dra ner på mindre viktigare områden inom skolan istället för att gnälla om att budgeten inte räcker till?Exempelvis skulle man kunna spara massvis med pengar på skolorna om en separat särskola startades. På så sätt skulle skolorna inte behöva ha lika många lärare anställda (med detta menar jag inte resurscentran), och de elever som går på särskola skulle bättre kunna få den hjälp de behöver samt passa in i gruppen bättre eftersom att de ofta hamnar i bråk med de andra eleverna (jag har erfarenhet av detta då min låg/mellanstadieskola även fungerade som särskola), och de pengarna grundskolan sparar skulle kunna användas till att förbättra elevernas omgivning i skolan.
Läs mer om