Fleras kamp för järnväg!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tagen är länsövergripande med lokala lösningar, de ringar som jag förväntar mej att detta ger, hoppas jag kunna leva upp till i praktiken. Det får du och andra utanför de politiska rummen utvärdera, tidigare aktörer kan jag inte ta ansvar för.
Det finns ljus i en i övrigt ganska mörk tunnel
Du ger en bild av såväl prislappar som antal resenärer. Siffrorna är på intet sätt överraskande. Som man bäddar får man ligga och osäkerheter på resandet har skapat brister i både underhåll och komfort. Det roliga är att man kan vända trenden. Där man satsat på komfort och driftsäkerhet har också resandet ökat mångfalt - som i Blekinge och Kalmar-Köpenhamn. Detta ihop med de pågående etableringarna med Holiday Club ger just den drivkraft i frågan som vi vill ha!
SJ, som sköter persontrafiken, inser att Kalmar län är ett besökslän med spännande investeringar och projekt på gång. På affärsmässiga grunder kan man direkt säga att Kalmar län är intressant. Men man är även medveten om att det krävs komfort och driftsäkerhet.
Komforten kan sammanfattas i :
Restid inklusive pendlarens behov på arbets/studiependling.
Tågkomfort gällande kvalitet på tågen.
Driftkomfort, att tågen faktiskt går på angivna tider.
Här kommer flera aktörer in och då tänker jag Banverket och de upphandlade entreprenörer som sköter underhåll och löpande drift. Västerviks kommun har markerat sitt engagemang genom att investera i det industrispår som förbinder vår hamn och dess godstrafik med Tjustbanan.
Nästa aktör är KLT, Kalmar länstrafik, som just är uppe i upphandling av trafik och fordon. Våra grannar Östgötatrafiken är en lika viktig aktör.
Utmaningen just nu är att övervinna rädslan att agera för järnvägens vardande och inte backa in i framtiden. Har man skälig uppdatering om miljökriterier inser man att järnvägen är en vinnare för både gods och persontransporter framöver.
Miljöpartiet är tydligt; klart att Tjustbanan skall vara med som en nod i länets infrastruktur och en praktisk handling/ställningstagande för det fossilfria länet 2030.