Folkpartiets välgörenhet
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När ett ungdomsförbund ska ge sig in och stödja moderpartiet i debatt kan det blir fel. Riktigt fel och ogenomtänkt som i Björns Brändewalls debattinlägg om den påstådda bestraffningen av välgörenheten i Sverige. När man ska lägga fram ett förslag i riksdagen - som Sveriges högsta beslutande församling - kan man åtminstone kräva en viss kvalité på förslagen.
Det är väl i och för sig en fin sak att gåvor ska vara avdragsgilla men vad blir konsekvenserna av detta? Kan en förmögen privatperson grunda en fond vari han donerar pengar som ska användas för internationellt bistånd och på så sätt minska sin skattepliktiga förmögenhet? Vad händer om han sedan tar tillbaka pengarna? Denne har ju kontroll över fondens konton. Eller är det så att det bara ska gälla organisationer med så kallade 90-konton.
Ska gåvorna vara avdragsgilla i inkomstslagen kapital eller tjänst? Kanske båda? Avdrag i inkomstslaget näringsverksamhet inkluderas inte i motionen varför det inte ska vara tillåtet för företag att skänka gåvor på detta sätt. I folkpartiets motion 2004/05:U8 av Cecilia Wigström med flera ska endast gåvor till internationella organisationer som jobbar med internationellt bistånd bli avdragsgilla. Såsom motionen är formulerad kan omöjligtvis gåvor till tillexempel WWF som jobbar med miljövård tolkas in i avdragsgiltigheten. Varför? Vad menas med internationell? Ska stöd till Estland vara avdragsgillt men inte till Frälsningsarméns arbete för hemlösa i Sverige? Det verkar väl ändå vara orättvist?
Frågorna får inget svar i motionstexten varför förslaget får uppfattas som bristfälligt. Eller är det meningen att förvaltningsdomstolarna ska reda ut det trassel som skapas? Idén är god men kanske borde folkpartiet lägga fram kompletta förslag som täcker alla problem samt inte minst - finansieras.