Försäkringskassan är en sluten myndighet

Försäkringskassan måste visa bättre service.

Försäkringskassan måste visa bättre service.

Foto: HASSE HOLMBERG/Scanpix

Västervik2008-05-16 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För första gången som farfar (en förvärvsarbetande sådan) var jag hemma hos mitt barnbarn när hon var förbjuden att gå till dagis och föräldrarna inte kunde vara hemma p g a sina jobb.Detta skedde före påskhelgen. Ännu har inga pengar för denna dag dykt upp. Alla papper är i ordning och kassan har vid två tillfällen konstaterat att så är fallet men inte kunnat svara på varför pengarna är borta. Tjänstemännen kan inte se vad som hänt på sin PC. Vad är detta för rutiner och vad är detta för service. Man blir ju ursinnig på en sådan kass myndighet. Det går knappast att komma fram på telefon med all dessa dåliga instruktioner med knapptryckning. Det finns inte ens en brevlåda att lämna ett meddelande i, vare sig på kontoret på Kvarngatan eller på Lux. Myndigheten är ju totalt sluten. Det är inte slanten i sig som gör att man blir ilsken utan hur en myndighet agerar eller rättare sagt inte agerar. Jag har svårt att tänka mig att det får gå till så här. Min erfarenhet är att alla myndigheter har en brevlåda. Jag vill ogärna angripa enskilda tjänstemän men vid mitt första besök på kontoret på Kvarngatan fick jag ett besked att pappren var inkomna och vi garanterar att pengarna betalas ut inom 30 dager. Du kan trösta dig med att det är du inte ensam om. Vid mitt andra besök fick jag inget svar alls. Bara att tjänstemannen skulle efterlysa mina pengar. Inte underligt att folk vräker ur sig saker som kan uppfattas som hot utan att det är det. Det är enligt min mening myndighetsmissbruk att ha så dåliga rutiner.
Läs mer om