Försämrad service i Gamleby
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Beslutsfattarna bryr sig inte om vad konsekvenserna blir för samhället eller bygden runt omkring. Att de som bor vid norra kommungränsen får en resa på nästan 14 mil tur och retur för att kunna utnyttja försäkringskassans service är tydligen bagateller i deras ögon. Medborgarkontoret i Gamleby och dess service är en ovärderlig tillgång för oss som bor och verkar här. Det kan nog de cirka 9 000 personer vittna om som besökt kontoret och fått hjälp med bland annat att söka bostadsbidrag.
De flesta av dem har kanske inte ens möjlighet att ta sig in till centralorten, med tanke på hur det ser ut med allmänna kommunikationer i norra kommundelen. Alla är inte bilburna eller har data och internet. Många är rörelsehindrade och har heller inte färdtjänst, ja, listan kan göras lång.
Deviserna hela "Sverige ska leva" och "levande landsbygd" är vackra ord. Lev upp till det då ni som sitter i beslutande befattning. Visa medmänsklighet, använd sunt förnuft och låt inte bara pengarna styra. En väl fungerande närservice är a och o för att ett samhälle eller en bygd ska kunna hållas levande. Vi i Gamleby-Odensvi PRO-förening protesterar därför på det bestämdaste mot den neddragning av service som kommer att ske på Medborgarkontoret och hoppas att övriga föreningar i norra kommundelen gör detsamma. Vi ämnar också gå ut med protestlistor för att så många som möjligt ska kunna skriva på och visa sin solidaritet med Medborgarkontoret.