Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Läste i lördagsnumret (24/5) av VT:s nättidning om entusiasternas renovering av en BM 35:a från 1952 och gläds av att se det fina resultatet på bilderna och videon. Det enda jag undrar över är om detta verkligen kan vara länets första dieseltraktor. Det ska sägas på en gång, att jag har dåligt på fötterna vad gäller fakta när jag ska hävda något annat. Uppgiften att det skulle vara länets första dieseltraktor kommer tydligen från att någon tidningsjournalist eller uppgiftslämnare vid den tiden uppfattat det så, och att det därför då kommit i tidningen med bild och allt. Det kan även ha varit svårt för journalisten eller uppgiftslämnaren att då ta reda på vilken traktor som var först, eftersom traktorer väl ännu inte börjat registreras 1952. Eller när började de?Anledningen till att jag ställer mig frågande till uppgiften är att den dieseldrivna traktorklassikern Zetor 25 såldes i Sverige i varje fall 1951. När de tyska traktormärkena började komma in i landet någon gång omkring 1950 - jag tänker på sådana som Deutz, Fahr, Hanomag m.fl. - så handlade det uteslutande om dieslar. Från England kom den encylindriga dieseln Field-Marshall (med krutstart), varav ett exemplar arbetade på Skramstad utanför Gamleby, dock är jag även här osäker på tidpunkten. Det skulle förvåna mig mycket om inte något enda exemplar av de nämnda märkena - förvisso inga storsäljare - ändå hamnat i Kalmar län före 1952. Volvo-BM var ju inte några pionjärer på den svenska dieseltraktormarknaden!En gissning från min sida är att det här i stället kan ha varit den första svensktillverkade dieseltraktorn i länet. Troligen finns det andra VT-läsare som har bättre lokalkännedom i ämnet än jag.