Framtidens transportsystem

Skribenten vill ersätta dagens snabbtåg.          Foto: Scanpix

Skribenten vill ersätta dagens snabbtåg. Foto: Scanpix

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Västervik2009-02-25 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När det gäller infrastruktur och kollektivtrafik är det tyvärr inte många som ser helheten, det vill säga vad som är bra för Sverige och hur vi får ut mesta möjliga av våra investeringar. I stället har det kommit att bli snuttifierat till att handla om små lokala satsningar som t.ex. Berga - Oskarshamn och Tjustbanan. Vi bör istället fokusera på att bygga system som ger mesta möjliga till så många som möjligt, helt enligt banverkets intentioner. Fast jag vill gå ett steg längre och satsa på så kallade magnettåg, modell det tyska Transrapidsystemet. Det här är redan verklighet i Kina. Det finns också på dagordningen i Japan, USA, Tyskland, Holland, Storbritannien och Danmark. Istället för hjuldrivna höghastighetståg som kan gå 320 km i timmen (nationell definition 2008), bör vi bygga banor för magnetsvävartåg som kan gå i uppåt 500 km i timmen och passa på när ändå Ostlänken (Stockholm - Linköping) och Götalandsbanan (Linköping - Göteborg) planeras för höghastighetståg till år 2025. För resten av södra stambanan (Linköping - Malmö) räknar man också med fortsatt uppgradering. Med magnetsvävartåg skulle restiden Stockholm - Göteborg bli cirka en timma och Stockholm - Malmö cirka 75 minuter, några minuter senare i Köpenhamn. Byggs dessutom Göteborg - Oslo och Stockholm - Oslo görs Skandinaviens huvudstäder till en region. Med den nya bron över Fehmarn Bält skulle det med magnettåg ta 40 minuter från Köpenhamn till Hamburg och 65 minuter till Berlin. Kopplat till ett utbyggt magnettågnät i Europa kommer det bli möjligt att reducera flygtrafiken rejält och göra enorma miljövinster.Till detta system finns en hel rad anslutningsmöjligheter från vårt län. Man kan åka Stångådalsbanan till Linköping i norr eller Kust till Kustbanan via Växjö till Alvesta i väster.Från mellersta länet finns också buss Oskarhamn - Högsby - Växjö som bör få fler turer - en del av snabbusskaraktär. Från Oskarshamn går även buss till Hultsfred som skulle kunna få fler turer med förlängning till Nässjö. Från Västervik finns möjlighet att nå stambanan på fyra anslutningspunkter: buss till Växjö/Alvesta, Nässjö, Norrköping samt att man slutligen borde ersätta Tjustbanan genom att återuppväcka busslinje 533 till Linköping. För jämförelsevis låga kostnader skulle man kunna upprätthålla en mycket god turtäthet. Detta bör kombineras med vägförbättringar, varav en del är brådskande.Supersnabba transportkorridorer mellan storstadsregionerna med realistiska och kostnadseffektiva anslutningar från vårt län skulle reducera restiderna rejält och på allvar få ner bilåkandet. Med ett potentiellt kundunderlag på flera miljoner resenärer skulle vi kunna uppnå miljövinster av sällan skådat slag.Om våra politiker verkligen vill föra vårt län framåt är det dags att vända blad. Såsom väg och järnvägsfrågorna hittills hanterats har dom blockerat varandra. Det har årtiondes debatterande och politiska utspel visat. Vi måste inse att vi är ett glest befolkat län och att vägnätet är den största bäraren av våra kommunikationer.
Läs mer om