Fri parkering för miljöbilar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ärendet bollades vidare till kommunstyrelsens arbetsutskott som yrkade bifall med tre röster mot två, två avstod. Ja-röster från Harald Hjalmarsson (m), Mats Hugosson (c) och Fredrik Zanton (fp). Nej-röster från Anita Bohman (s) och Veikko Kärki (s). Avstod gjorde Lars-Inge Karlsson (kd) och John Westby (s).
Vidare till kommunstyrelsens möte den 13/10 där föreslog man en subvention på 50 procent. Vi tycker att det är viktigt att uppmuntra miljöbilarna, säger Mats Hugosson. Gör man det genom att ta ut en avgift på 50 procent av den gängse taxan på 2 400 kronor? (uppgift från tekniska nämnden). Vi som har och de som eventuellt tänker anskaffa miljöbilar skall med andra ord betala 1 200 kronor om året för "fri parkering"! Våra politiker tror tydligen att miljöbilsägarna skall missbruka den föreslagna förmånen.
Är det skäligt att ta 1 200 kronor, när vissa kommuner inte tar någon avgift och flera tar ut en mycket liten avgift. Jag har kollat detta och kommit fram till följande: Stockholm 50 kronor per år, dessutom slipper de att betala trängselskatten, Göteborg 50 kronor på tre år, Borås 50 kronor på tre år, Jönköping 62 kronor på tre år, Karlskrona noll kronor, Kristianstad 62 kronor på tre år, Skövde noll kronor, Växjö 75 kronor på tre år. Listan kan bli längre. Gå gärna in på www.miljöfordon.se och kolla.
Jag hoppades att Västervik skulle bli först i Kalmar län med att locka medborgarna att skaffa miljöbilar. Det kan bli Kalmar som är på god väg, enligt Barometern den 20 oktober.
Vad jag vill komma fram till inför kommunfullmäktiges möte i kväll är: tänk om vad gäller avgiften. Ert förslag ger inte några politiska miljöpoäng.