Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Då jag i dag återigen för femte gången inom ett år drabbades av den uridiotiska ordning som är införd på apoteket vid sjukhuset i Västervik gick jag lindrigt sagt i taket. Jag är tyvärr nödsakad att använda ett flertal receptbelagda läkemedel. Då jag efter lång (25 min) väntan kom fram till disken hamnade jag ännu en gång vid kassan där endast två läkemedel får expedieras på grund av tidsbrist. Alltså skulle jag ånyo få sätta mej i kö för att komma till en kassa där mina fyra recept kunde bli expedierade. Inte nog med detta, damen som satt i kassan påpekade att detta system införts på samtliga apotek i landet vilket jag bestred då jag även varit kund i både Olofström, Bromölla och Kristianstad och inte råkat ut för detta system. Har även släktingar som besöker apotek i Stockholm och dom har inte heller varit med om detta. Bland annat kan nämnas att apoteket i Huddinge har en speciell kassa där endast ett eller två recept expedieras.Vidare kan dom tydligen flytta tvåreceptskassan hur dom vill på apoteket från kassa sex till kassa fyra. Dessutom finns det ingenstans angivet att endast två recept expedieras i kassan utan det får man reda på först då man lämnar fram sina recept. Tror personalen att kunderna inte är läskunniga? Skulle det vara så ekonomiskt betungande att installera en kölappsautomat till och där ange att denna är avsedd för kunder med högst TVÅ recept och på den befintliga ange att den är för kunder med tre eller fler recept. På till exempel banker och andra serviceställen där mer än en sorts ärenden expedieras finns flera kölappsautomater. Så möjligheten för apoteket att införa detta finns ju om bara viljan infinner sej. Alla kunder har kanske varken tid eller lust att tillbringa närmare en timma i kö. Även om vi är pensionärer kan vi ha tider att passa. Nej fram för lite bättre bemötande mot även sjuka kunder, som vi som besöker apoteket ju trots allt är.