Gymnasiecaféet och demokratin
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NS, vänsterpartiets tradition är att motsätta privatisering men du däremot håller på att privatisera ordet, trots att det strider mot vår demokrati och yttrandefriheten. Tyvärr finns det ingen pedagogik i din argumentation Nicklas, endast pedagoger. Den stora fråga är vilken modell du undervisar i Västerviks gymnasium? Uppmanar du våra elever till kamp mot yttrandefriheten eller privatisering? Vad finns bakom din dolda agenda?
NS ställer samma fråga till Harald Hjalmarsson och Mats Hugosson gång på gång om det är ok att privata aktörer ska inneha möjligheten att komma in i kommunala lokaler. Svaret är enkelt, är det ok att kommunala lokalhyror betalas med våra skattemedel? Är det ok att våra pedagoger "profeterar" för våra ungdomar och beordrar dem av vem de ska handla från och styr deras handelsvanor? Tror ni inte att våra ungdomar klarar sig bättre utan att ni konfiskerar andras verksamhet? Måste en privat aktör slängas ut ur gymnasiet för att ni ska bli tillfredsställd? Funderar NS och kompani att införa kommunisternas ideologi in i Västerviks gymnasium?
NS undviker att besvara mina frågor men samtidigt utkräver andra på svar för sina frågor. Tänk om vi har flera personer som Nicklas Schön i Västerviks gymnasium. Det skulle innebära stängsel och barriärer som avskiljer människor från den offentliga sektorn. Barriärer som begränsar våra möjligheter och rättigheter, barriärer som rent av hindrar politiker från att anta en politik som ter sig förnuftig för de människor som valt den.
NS talar mycket om demokrati i sin insändare men vad man läser mellan raderna är demokrati med bojor. NS, apotekaren skulle inte sockra sina piller, om de inte var beska. Så behåll din demokrati för dig själv.
NS, diskussionen är sanningens såll. Den som säger sanningen syndar inte, men han ställer till med besvär för dem som är rädda för dagsljuset.