Gymnasiets resor en del i utbildningen
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På Västerviks gymnasium har vi som mål att låta våra elever ta del av samhället utanför skolan i så stor utsträckning som möjligt. Vi gör detta på många olika sätt; genom studiebesök, internationella kontakter, APU (arbetsplatsförlagd utbildning), gästföreläsare med mera. Detta kan även innebära att vi ibland måste resa för att ge våra elever möjlighet att besöka riksdagen, gå på teater, museer, besöka universitet och högskolor, besöka vissa företag som inte finns på orten och så vidare.
Internationalisering är också en mycket viktig del på alla gymnasieprogram och inte minst på det samhällsvetenskapliga och det naturvetenskapliga programmet som jag är rektor för. Under bara det senaste året har våra elever gjort en rad olika besök i utanför Sveriges gränser. Våra elever har varit i Kosovo, England, Polen, Tyskland, Italien, Frankrike, Tjeckien, Norge, Spanien och några andra länder. Till våren utökar vi resandet även till Irland.
Gemensamt för alla dessa resor och studiebesök är att de är en del av undervisningen för eleverna. Det kan vara språkelever som reser till ett land där språket de studerar talas. Det kan även vara elever som läser kulturhistoria som besöker Rom och så vidare. Finansieringen av dessa aktiviteter sker på olika sätt. Det kan vara genom programmets egna pengar, genom de pengar gymnasiet övergripande avsatt för dessa satsningar, genom EU-stöd eller genom stipendier.
Som rektor önskar jag att vi hade betydligt mer resurser att avsätta till internationella kontakter. Det är något som våra elever starkt efterfrågar. Genom att flygpriserna sjunkit drastiskt de senaste åren har vi glädjande nog kunnat öka de internationella kontakterna betydligt. Det är oerhört viktigt att våra elever blir en del av det nya Europa som växer fram, inte minst för att i en framtid kunna möta en allt mer global arbetsmarknad.
När det gäller projektarbete ska detta , enligt Skolverkets instruktioner, utföras i grupp. Vi medger undantag där särskilda skäl finns. På mina program försöker vi bilda grupper om tre till fyra elever, där varje elevs arbete bedöms individuellt.
Att vi ska ta betalt för skomaten är ett politiskt beslut.
Slutligen välkomnar jag dig som vill veta mer om Västerviks gymnasium att ta kontakt med mig eller någon av mina rektorskollegor.