Hantverkare lämnade repor i golvet efter sig
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I vårt fall var det Sotarn i Västervik vi hade anlitat efter deras reklamkampanj där det ju lite likt skrämseltaktik påtalades att det är den enskilde fastighetsägaren som helt ansvarar för att ventilationen underhålls. Mycket riktigt var behovet stort hos oss så arbetet företaget gjorde ledde till att mycket kunde rensas ur. Så långt var allt väl.
Till vår bedrövelse märkte vi efteråt att vårt golv hade fått en hel del svarta repor efteråt. Vi påtalade det via mejl. Företaget ifråga var dock väldigt sega/ovilliga att ge någon respons. Vi undrade om de var villiga att justera priset något. Det var väldigt lågt krav från oss eftersom den uppkomna skadan var svår att värdera. Efter vårt första mejl var några från företaget hemma hos oss och inspekterade med slutsatsen att de bestämde sig för att de inte förorsakat reporna. Chefen på företaget tyckte sedan att någon opartisk skulle titta på golvet. Det förkastade vi naturligtvis eftersom denne så klart inte kunde veta hur golvet såg ut tidigare.
Företaget ifråga påstod vidare att vi ville sänka priset eftersom vi visste att det finns en konkurrent som utför samma arbete mycket billigare. Det hade vi ingen vetskap om.
Eftersom chefen på företaget påstods inte ha tid och förfallotiden på räkningen gick ut innan vi fick något svar alls på om räkningen kunde justeras så betalade vi in det vi tyckte vara rimligt. Sedan hörde vi ingenting förrän ett par veckor senare när vi fick ett påminnelsebrev med räkning på återstoden samt en påminnelseavgift på 50 kronor. Naturligtvis hotade man med inkasso om vi inte betalade. Resultatet blev att vi snällt betalade för vad gör man annars. Man känner sig ganska maktlös.
Så rådet till alla är att prata ordentligt igenom alla förutsättningar i förväg med företaget, täck över allt ni är rädda om (skor tar väl ingen hantverkare av sig) och var helst hemma själva och se till hur allt går till.
A-K Johansson
<b>Svar: </b>
Reklamkampanj eller så kallad skrämseltaktik, det var en ren upplysning om att lagen som reglerade att sotaren kom till er regelbundet och rengjorde er fläkt och imkanal har upphört från och med den 1 januari 2004.
Angående märken på golvet. Första åtgärden vi gjorde var att komma tillbaka till er för att titta på golvet, du sa då till oss att golvet hade ju många märken innan men att det blivit fler?
Vi erbjöd oss sedan att ta dit en opartisk besiktningsman som skulle komma och titta, det avböjde ni. Du sa sedan till mig att jag inte kunde veta hur ömtåligt ert golv var och det är ju riktigt, men om ni nu vet att ni har ett så ömtåligt golv att det inte går att beträda utan att märken uppstår, att ni då inte täckte över det eftersom ni hade beställt ett arbete av oss och visste att hantverkare skulle komma hem till er och vistas på golvet.
Du påstår även att jag inte har tid till er. Du ville att jag skulle ringa efter klockan 22:00 om kvällarna. Du ombads istället att kontakta mig på dagtid, det ville du inte.
Tre gånger har företaget och du haft kontakt via telefon, för att försöka reda ut detta - alla gånger har slutat likadant, du lägger på luren. Märkligt!