Hellre mångfald än enfald

Västervik2008-12-06 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I våras kom det fram att Netto skulle etablera en ny affär i Västervik, den blev klar samma sommar. Vissa säger att den nya etableringen kommer innebära att småbutiker slås ut medan andra hävdar att det skärper konkurrensen.Hur kan småbutikerna konkurrera med en lågpriskedja som köper in mängder med varor från grossister och får nedsatt pris? Dessa kedjor kan sälja varorna till ett billigare varupris och när man dessutom redan har en butik etablerad. Det är ett sätt att kunna slå ut småbutikerna och öka sitt inflytande på marknaden.Den här taktiken är redan en norm för Starbucks i USA, de översvämmar marknaden och med sina egna butiker slår de effektivt ut de andra, enskilda konkurrenterna.Vad gör det om den nya butiken går plus/minus noll eller kanske till och med med förlust, kedjor har råd med förlustaffärer, så min poäng kvarstår, att konkurrensen påverkas negativt.Deras taktik går ut på att slå ut konkurrenterna och skaffa sig monopol på marknaden och då spelar det ändå ingen roll. I slutändan står de ensamma kvar på marknaden, och det är dit konsumenterna kommer tvingas gå. Mångfalden och valfriheten bland varorna försvinner.
Läs mer om