Hotet mot tågtrafiken ett hot mot glesbygden

Västervik2004-12-15 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ett slags moment 22 har drabbat Kalmar län, vilket nu blivit ett hot mot järnvägstrafiken på Stångådalsbanan.
Kustpilen kom till Kalmar hösten 1996 och har fått stor betydelse för pendlingen ? både ifrån norr, in mot Kalmar, och ifrån söder, in mot Linköping. Särskilt i en tid då det gamla industrisamhället ersatts av ett informationssamhälle och behovet av utbildning ökat, så har tågtrafiken till utbildningsorterna fått stor betydelse.
Därför är tågtrafiken viktigt ur ett glesbygdsperspektiv för Västervik, Vimmerby, Hultsfred, Högsby, Oskarshamn och Mönsterås för dess chanser till överlevnad.
För ett och ett halvt år sedan skedde en ny upphandling av trafiken. BK Tåg lade det lägsta anbudet och tog över trafiken på Stångådalsbanan efter SJ. BK Tåg övertog också vagnparken med fem stycken Kustpilentåg.

Sedan 1996 har trafiken från Kalmar gått direkt till Stockholm, via Linköping. Men eftersom SJ har ensamrätt på linjen Linköping-Stockholm fick BK Tåg problem. Man förhandlade med SJ om att få fortsätta köra tågen till Stockholm, men förhandlingarna stupade på att statliga SJ satt med trumf och krävde för mycket betalt.
Sedan ett och ett halvt år vänder därför tågen i Linköping. Sedan dess har också de som ska resa från Kalmar län till Stockholm tvingats resa på annat sätt. Minskat resande betyder mindre intäkter och nu hotar Rikstrafiken med att dra in stödet på 25 miljoner kronor per år. Man menar att landsvägsbuss kan ersätta den nuvarande tågtrafiken.
Dessutom kan man fundera över Banverkets satsningar i Blomstermåla på en ny planskild korsning, 2003, och en ny perrong, ny räls och installation av bommar vid ett flertal korsningar, 2004. Satsningar för mångmiljonbelopp som blir överflödiga?

Jag har sagt det tidigare; avregleringen av tågtrafiken har blivit en halvmessyr. SJ har monopol på de lönsamma sträckorna som förbinder de större städerna. Därmed kan de, som i vårt exempel, stänga ute glesbygden från storstadsområdena. Samtidigt som de olönsamma linjerna på landsbygden är konkurrensutsatta.
Särskilt i dag ? då det talas om skattehöjning på drivmedel, något som direkt drabbar boende i glesbygd, medan storstadsbor tryggt kan pendla vidare med tåg, buss och tunnelbana ? krävs kraftiga subventioner till vår kollektivtrafik, för att skapa billiga komplement till nödvändiga bilresor.
Såvida inte regeringens mål är att stänga hela landsbygden? För i så fall är man på god väg att lyckas med Kalmar län och Blekinge!
Läs mer om