Hur kan vd tillåtas montera ner Tjustbanan?

Västervik2007-12-13 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu måste det sägas: Under flera år har Leif Johansson negativt påverkat länsjärnvägstrafikens utveckling i vår region. Men resenärerna vill inte ha trafik med bussar i stället för tåg.Omedelbart efter att Leif Johansson tillträtt som vd för Östgötatrafiken 1999 startade han sitt icke förankrade arbete med att försöka lägga ned järnvägstrafiken på Tjust- och Stångådalsbanan.2001 kom ett hot från Rikstrafiken om nedläggning av Tjustbanan, och Leif Johansson var snabb att framhålla hur bra det skulle bli med busstrafik. Den gången uttalade Leif Johansson att han räknade med att också Kustpilen mellan Linköping och Kalmar skulle ersättas av modern busstrafik. Från juni 2003 lyckades han få bort pendlartågen mellan Linköping och Kisa samt uppehållen på sju orter. Pendlarnas önskemål om att få behålla pendlartågen med den äldre versionen av Y1-motorvagnar vägrades av Leif Johansson. I stället såldes halva vagnbeståndet, som Östgötatrafiken erhållit gratis från staten, till Inlandsbanan, där de fortfarande går i trafik, och med vagnsbrist som följd. Leif Johansson hyrde också ut ett Kustpilentåg till SJ i Malmö under ett år.Då BK Tåg övertog trafiken efter SJ försvann de mycket populära direkttågen Kalmar-Linköping-Stockholm.När SJ tog över efter BK Tågs konkurs i april 2005 ville Leif Johansson egentligen haft ett uppehåll i järnvägstrafiken både på Tjust- och Stångådalsbanan i ett år. Vad det skulle betytt för järnvägstrafiken förstår alla.I de senaste politiska uttalandena av Leif Johansson om nya motorvagnar till Tjustbanan har han förhalat och försvårat frågans lösning.Om de nuvarande Y1-motorvagnarna har Leif Johansson felaktigt påstått att de inte kan användas längre än till juni 2008 och därför velat sälja dem för att användas i trafik någon annanstans.Trots ovanstående agerande har Leif Johansson helt tiden krupit bakom att Östgötatrafiken är en utförarorganisation som bara gör vad ägarna, det vill säga kommunerna och landstinget, beställer.Med en annan vd för Östgötatrafiken hade kanske också östgötarna kunnat få en lika bra och tillgänglig järnvägstrafik som till exempel Jönköpings län.Per-Olov Brännlund
Läs mer om