Hur klokt är det att spara på skolan?

Västervik2008-02-02 00:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På 90-talet gjordes enorma besparingar inom skolan och det slog hårt mot elevernas utveckling, vilket visade sig i större oro på skolorna och sämre studieresultat. Vi vill inte uppleva det igen.Enligt Mats Hugosson skulle en besparing på skolan inte betyda minskad kvalitet. Han borde förklara varför just skolan i Västerviks kommun ska spara 40 miljoner kronor och vad han menar med att det inte handlar om "kvantitet utan kvalitet". Varje enskild elev vill bli sedd för den person hon/han är. För det krävs tid. I stora undervisningsgrupper måste all energi läggas på de elever som tar stor plats, medan de lugna och välartade eleverna får stå tillbaka. De elever som "klarar sig själva" får inte den uppmärksamhet de så väl behöver. Alla kategorier av elever behöver peppas.Skolan ska vara en spjutspets för framtiden och då behöver vi bra läromedel och tidsenlig teknik. I konkurrensen med friskolorna är det extra viktigt att vi ligger i framkant och kan erbjuda alla elever en kvalificerad undervisning. Det är vårt gemensamma ansvar.En välutbildad befolkning är den absolut bästa investeringen för vår kommuns framtid.Använd ditt inflytande klokt och satsa på skolan, Mats Hugosson!
Läs mer om