Hur mycket rättigheter har konsumenterna?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi har ett väl utvecklat konsumentskydd i Sverige för att skydda konsumenter mot företag som utnyttjar sin överlägsna ställning. Detta ger dock inte konsumenter en okränkbar rätt att ångra alla inköp de gör. I konsumentköplagen regleras de situationer när man har rätt att klaga på den vara man har köpt. Det handlar om när varan är felaktig eller säljaren inte levererar i tid och liknande förhållanden. Det finns inget stöd i lagen för att vi som konsumenter ska ha rätt till öppet köp.
Öppet köp är något som företagen själva har valt att använda för att skaffa sig lite goodwill hos kunderna, det finns alltså inget krav på att alla företag ska ha öppet köp på sina varor och det är helt logiskt. Hur skulle samhället se ut om man kunde gå och köpa något för att sedan några dagar senare ångra sig och lämna tillbaka det?
I Maritas fall så hade hon en trasig produkt och vill själv testa en möjlig lösning. Om det sedan visar sig att hon hade fel så är det en självklarhet att hon ska få stå risken för det och inte företaget som tillhandahåller en eventuell lösning. Datalagret har inget med hennes trasiga dator att göra så varför ska de då behöva stå risken? Att konsumentrådgivaren ställer sig bakom Marita är för mig ofattbart då det inte finns någon vare sig laglig eller moralisk rätt för henne att lämna tillbaka grafikkortet. Konsumentlagstiftningen är till för att skydda konsumenter från starkare parter som utnyttjar systemet, inte för att konsumenter ska kunna utnyttja företagen. Har man köpt en vara så får man stå för det köpet precis som alla andra.
Maria Dahlkvist