Husen måste underhållas
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Du äger två fastigheter och hyr ut åtta lägenheter till företrädelsevis mycket gamla människor. Sedan uppförandet har nästan ingenting gjorts i vissa lägenheter på minst femton år.
Jag kan nämna min åldriga moders lägenhet. Hon flyttade in i oktober 1992. Sedan 1990-1992 har ingenting gjorts i lägenheten förutom att ett badkar tagits ut och ersatts med duschkabin. Ingen tapetsering, ingen målning vilket torde vara brukligt under så lång tidsperiod hos en hyresgäst som alltid betalat sin hyra. Köket är kraftigt nedgånget vad avser målning.
Dina två hus saknar utvändigt delvis målarfärg på många ytor. Färgen har flagat och bleknat och röta och mögel finns att beskåda. Du byggde skärmtak åt de gamla för många år sedan. Pengar till grundfärg eller täckfärg räckte tydligen inte. Vi antar det ligger till så eftersom alla regelverken fortfarande är helt omålade.
De gamla har försökt påtala sina önskemål både per telefon, brev och samtal, men helt förgäves. Även jag har försökt.
Jag ber dig försöka göra tillvaron för de gamla trivsam de sista åren de har kvar. Så vitt jag vet betalar alla hyran.
Harald, du behöver inte besvara denna insändare. Skjutsa ut en målare med färg till de gamla.Svar:
Vi äger sedan början av nittiotalet en fastighet i Helgenäs på Granvägen med totalt åtta lägenheter. I den fastighet du tar upp bor i dag inte enbart äldre, utan även yngre familjer med barn. Fastigheten förvaltas och renoveras enligt en plan som i stort följer Boverkets normer för normalt underhåll, vilket för inre underhåll innebär målning och tapetsering vart 12-14:e år, byte av vitvaror vart 15-17:e år och badrumsutrustning vart 20:e år. Tidsintervall för renovering beror på flera olika faktorer som tillgänglighet på hantverkare, hyresgästbyten för att skapa minsta olägenhet, akut underhållsbehov på grund av till exempel vattenläcka eller andra liknande faktorer. Det senaste året har två lägenheter renoverats i den aktuella fastigheten.
Jag vet inte hur ofta du har möjlighet att besöka din åldriga mor, men av ett meddelande på fastighetens anslagstavla framgår sedan en tid att målning av fastigheten kommer att utföras denna sommarsäsong. Målningen är beställd sedan cirka ett år tillbaka. Det kan i och för sig tyckas som en lång väntetid men sannolikt har även du i Linköping märkt att hantverkare i dag är en hårt belastad yrkeskår.
Du skriver att både du och din mor har försökt påtala era önskemål både per telefon, brev och samtal. Det är beklagligt om ni inte lyckats nå mig, men det beror inte på okänslighet utan antagligen på mina nuvarande arbetsförhållanden. Jag vet väl att nöjda kunder och hyresgäster är den bästa rekommendationen för en verksamhet.
Sedan jag fick förtroendet att bli kommunalråd i Västerviks kommun för fem år sedan har det ansvarsfulla uppdraget med nödvändighet tagit mycket av min tid. Som kommunalråd har jag mellan 80-100 telefonsamtal per dag, därtill kommer drygt 50 e-postmedelanden och ett varierande antal sammanträden och möten - det är den sannolika förklaringen till att det så ofta tutar upptaget. Jag är dock den förste att beklaga om min ambition att vara ett kommunalråd som står för öppenhet och som försöker vara tillgänglig för kommunens alla 37 000 medborgare går ut över kontakten med mina egna kunder och hyresgäster. Ni ska alltid kunna nå mig genom våra fastighetsskötare på telefonnummer 0493-700 90, som har mitt telefonnummer. Självklart diskuterar jag gärna vidare med er om ytterligare information önskas i ärendet.