Huvudlöst med höga ersättningar

Västervik2009-03-28 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med anledning av tidningsartikel i VT den 18 mars blev jag förvånad. Sportchefen i Västervik speedway säger att det inte är någon fara med det ekonomiska, då undrar jag hur man skall kunna täppa till hålet från 2008 med 900000 kronor back och sedan leva vidare.Lejonens ordförande är som jag förstår en klok man som inser hur illa det är för svensk speedway, övriga klubbar med några undantag lever i en fantasi värd. Löner kan inte sänkas då man har ingångna avtal med förare, men hur gör näringslivet nu i kristider? Jo de förhandlar om avtal arbetstider etc., för att företagen skall överleva, detta måste även speedwayklubbarna inse. Man skall vara karl för sin hatt, men jag tror att hatten har blåst av karlarna när man hör resonemanget bland ledarna i klubbarna .Min fråga är hur kunde man skriva kontrakt med för höga ersättningar redan hösten 2008 då man ju viste hur det ekonomiska läget var, detta är både huvudlöst och hattlöst.Då jag var på WMSK:s årsmöten den 14 februari lades det fram en budget där man har ambitioner att höja sponsorintäkterna med 1,7 miljoner kronor. Man har också ambitionen att höja publikintäkterna baserat på 3000 personer/ match. Så långt är det väl bra men hur i hel... skall det gå till?Svensk speedway är väldigt illa ute. Det har redan börjat. Under de senaste 2 åren har 2 elitklubbar gått i konkurs en tredje är på väg och en elitklubb har dragit sig ur med stora skulder.Man borde väl inse fakta vad som är på gång . Vänta till hösten är ingen lösning man måste bromsa nu.Hoppas att Västervik speedway inser det nu, men vi får se när hösten kommer vem som är karl för sin hatt.Svar:Normalt svarar vi inte på anonyma insändare, men det finns saker som du tar upp, som bör belysas från olika håll. I det säger jag absolut inte att du har fel i det du skriver.Att vara idrottsledare på elitnivå i dag är en balansgång på slak lina, för det är alltid en fråga om att gasa eller bromsa. Jag förmodar att alla är medvetna om att utan våra världsstjärnor kommer vi i framtiden inte att utnyttja Sparbanken Arena på det sätt supporters, kommunen och näringslivet har förväntat sig. Dessutom kommer intäkterna att snabbt minska från både publik som samarbetspartners.För oss som arbetar med att lösa dessa frågor, om vi nu gör det på betald arbetstid eller på oavlönad kvällstid kan jag bekräfta att vi kämpar för att vi i Västervik skall kunna njuta av elitseriespeedway även i fortsättningen. Här behöver vi alla supporters med på tåget, med eller utan hatt. Jag kan bara hoppas att vi får lov att sätta en guldhatt även på ditt huvud framme i slutet av september. (skulle den vara silverfärgad kan vi också glädjas, för även då har vi räddat årets ekonomi och mer därtill). Jag får inte klart för mig "f.d. supporter", är det elitspeedwayverksamheten i stort eller klubben som är orsaken till din ståndpunkt?När det gäller publiksnittet på våra hemmamatcher så har det varit 2 750 personer/match när vi tittar på grundserien de senaste tre åren. Då är fjolårets två dåliga matcher medräknade (EM-slutspel i fotboll mot Grekland och regnmatchen mot Dackarna). Årets serie innehåller enbart åtta matcher, och det är en match med "normalt" intresse, vilket gör att derbymatcherna får en större vikt vid beräkningen av snittet. Med dessa parametrar, ger en rent matematisk beräkning runt
3 000 personer.När det gäller ökad sponsring så låter en höjning med 1,7 milj. som en omöjlighet. Nu när vi är i slutskedet av sponsorarbetet inför seriestarten har vi lyckats väl, även om vi har ytterligare ett stort arbeta att utföra. Flera avtal med kontant ersättning i stället för byte av tjänster, höjda VIP-kostnader, nya samarbetspartners och flera events på arenan är några saker som ska bidra till att intäkterna ökar i tillräcklig mängd.När det gäller lönerna till våra förare så har det väl skrivits tillräckligt i övrig press under veckan, jag tror själv på en lösning internt i varje klubb. Problemet förra året var att vi inte förrän framme i augusti och september utsattes för de ekonomiska bakslagen i form av regnmatch och missat slutspel. Då var det ju för sent att bromsa.Som nybliven ESS-ordförande har jag givetvis även ett ansvar för utvecklingen i hela Speedwayverksamheten i Sverige, och här är alla negativa diskussioner om det ekonomiska läget till ondo för en trovärdig utveckling av svensk speedway. Där håller jag helt och hållet med dig att det som hänt de senast åren i form av klubbars ekonomiska problem inte är godkänt.
Läs mer om