Hyrbilen bortglömd i klimatarbetet

Trots att hyrbilar minskar bilismens klimatpåverkan, omfattas dessa varken av miljöbilspremien eller av myndigheternas mål för en mer klimatvänlig bilism. Regeringen bör i den kommande klimatpropositionen säkerställa att hyrbilar inte missgynnas jämfört med andra sätt att minska bilismens klimatpåverkan.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2008-07-21 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sveriges biluthyrare ska nå 60 procent miljöbilar senast år 2010. Målet verkade nästan orimligt när det antogs för ett år sen men Statoil är redan på 51 procent. Det är skyhögt över andelen miljöbilar i den totala svenska fordonsflottan som är cirka två procent, och långt över den så omskrivna miljöbilsförsäljningen som ligger på ungefär 30 procent.Hyrbilar är allt oftare en miljöbil, men hyrbilens klimatnytta är mycket större än så. God tillgång till hyrbilar kan minska trafikens totala miljö- och klimatbelastning genom att det blir lättare att exempelvis ta tåget större delen av sträckan och hyrbil sista biten. Hyrbilar är också viktiga som ögonöppnare för bilisten. Under nittiotalet insåg många hur bra man klarar sig med en mindre bil, efter att ha hyrt en Renault Twingo eller liknande på bensinmacken. På samma sätt hjälper hyrbilsfirmorna nu till att introducera miljöbilar till konsumenter som vill testa tekniken utan större förpliktelser än en weekendhyra.Bilen är en nödvändighet i vårt avlånga land och bilen ger en frihet som är ett komplement till kollektivtrafiken. Men att äga, besiktiga, serva, reparera och försäkra bilen förknippas inte alltid med en extra frihetskänsla. Tvärtom är det för många en lättnad att som ett alternativ kunna överlåta det åt en professionell aktör och bara ha bilen när man verkligen har nytta av den. Det är möjligt med hyrbilar, och det har en stor klimatnytta. Varannan bilresa är under fem kilometer och man tar bilen för att bilnycklarna ändå låg på hallbordet. Om man inte äger bil utan istället hyr, minskar de onödiga bilresorna medan gång, cykling och bussresande ökar.Den som väljer hyrbil, gör en miljöinsats. Det förstärks om man hyr hos något av de bolag som rekommenderas i Gröna Bilisters hyrbilsranking och om man väljer att hyra en miljöbil. Det finns nu etanolbilar i de flesta storleksklasserna, med 65 procent minskad klimatpåverkan jämfört med motsvarande bensinbil enligt Naturvårdsverket och Vägverket. Den återstående klimatpåverkan kan kompenseras genom köp av så kallade utsläppsrätter, som ingår i priset för vissa hyrbilar eller kan köpas via Gröna Bilister eller Statoils webbplats.Också politiker kan göra mer för att maximera klimatnyttan med att välja hyrbil. Statliga myndigheter ska till minst 85 procent köpa och leasa miljöbilar, men vilka bilar man korttidshyr finns det märkligt nog inga krav på. Dessutom omfattar regeringens miljöbilspremie enbart privatpersoner - trots att en hyrbil går tre gånger längre per år än privatbilen och premien alltså skulle få tre gånger så hög klimatnytta om hyrbilsfirmorna omfattades. Här vill vi ha tydligare press, efterfrågan och stimulans från statsmakterna!Sommar är hyrbilstider. De som hyr bil i sommar bör ta sig en funderare - kan inte hyrbilen bli en klimatsmart vana?
Debatt
Jacob Lagercrantz är ordförande i Gröna bilister. Helena Fornstedt är informationsdirektör vid Statoil AB.
Läs mer om