Insändare bör vara sakliga
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kort historik: Blekinge kustbana försågs med en mycket frekventerad så kallad matartrafik i form av Växjö-Ronneby,Vislanda-Karlshamn samt Älmhult-Sölvesborg. Den sistnämnda lades ned sist, men Älmhult-Olofström finns fortfarande kvar i form av godstrafik för i huvudsak Volvos räkning.
Trots protester togs persontrafiken bort och i och med att alla nämnda banor revs upp återstod endast linjeresande mellan Karlskrona och Kristianstad. Efter att ha trafikerats med personvagnar och diesellok övergick det sedemera till att trafikeras med de obekväma Y1:orna.
Efter viss upprustning tog länstrafiken över driften med IC3-tåg och därav namnet Kustpilen, eftersom den gick hela kusten och sedan vidare Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn. Länstrafiken tog sedan beslutet att uppgradera banan, i samråd med Banverket, till 160 km-standard med eldrift. Detta eftersom resandet ökat så pass att det var motiverat.
Meningen är nu att man skall kunna åka Karlskrona-Köpenhamn direkt,vilket är en utmärkt idé. Men nu har banan varit stängd för all tågtrafik i två år, och jag ställer mig frågan hur man som insändaren kan påstå att det körs med fulla tåg.
Utöver detta hänvisar jag till min tidigare insändare där jag ställer frågan hur man kunde, enligt uppgift, kosta på cirka 600 miljoner kronor på eldrift på Simrishamn-Ystadbanan där det knappast var försvarbart.
Jo,eftersom man ändå skulle elektrifiera Malmö-Ystad, så kunde man lika gärna fortsätta en bit till trots dåligt resandeunderlag och nästan obefintlig godstrafik.
Kontentan av det hela blir ju naturligtvis samma sak som med Tjustbanan, helsvetsade räler och eldrift med minst 160km-standard.
Till sist, Acko Karlsson: Din idé med en gammal Y1:a omlackad och försedd med Biogasdrift stannar nog endast på denna försöksvagn. Den är varken säkrare i drift eller snabbare än den gamla.
En kortsiktig lösning vore att från Danmark köpa in IC2-tåg som är i stort sett samma som IC3,men med en vagn mindre och ypperlig för den befintliga standarden. När denna tågtyp var ute på sin Eriksgata var Västerviks kommun med fru Bohman i spetsen inbjudna, men jag som före detta och H. Pahlberg som aktiv lokförare var de enda som infann sig.
Detta var mycket nonchalant för då avslöjades s-ledningens ljumma intresse för framtidens tågtrafik. Kan däremot Bodell på KLT snabba sig är det inte för sent att köpa in några IC2 med bland annat större tåg och dubbeldäckare, danskarna förbättrar ju sin tågtrafik hela tiden.