Inte bara positivt
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Är det i själva verket så att man för föräldrarna bakom ljuset och försöker försköna förhållandena på förskolan, genom att framställa verksamheten endast i positiva ordalag, medan där egentligen finns många fel och brister som kan påverka ett barn negativt?
Grunden för en bra förskoleverksamhet är välutbildad kompetent personal samt en personaltäthet som är tillräckligt hög. Nedskärningar av personalstyrkan, både den ordinarie och vid sjukskrivningar och semestrar, är alltid av ondo för barngrupper, liksom att spara på resurser för barn med behov och särskilt stöd.
Finns inte de här grundläggande förutsättningarna på förskolan, blir det ingen bra verksamhet, barn kan fara illa. Misstanken finns att man försöker dölja detta faktum med att i stället framställa förskolan som en ?miniskola? där barnen lär sig att både räkna och att läsa.
Små barn har stort behov av rörelse, lek och utevistelse. Inlärning och utveckling sker hela tiden i leken. Speciella inlärningstillfällen är inte relevant för förskolebarn.