Kommunal kärnverksamhet
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Anmärkningsvärt är att Hjalmarsson ifrågasätter gymnasiets demokratiskt fattade beslut, men är mer häpnadsväckande är att han därmed också anger partipolitiska riktlinjer i en fråga som helst ligger inom BUN-chefens ansvarsområde. Om förra kommunalrådet Anita Bohman hade utövar sin makt på ett likande sätt, då hade hon blivit kallad för envåldshärskare av sina politiska motståndare och i lokalpress. Återigen handhar Hjalmarsson kommunens politik som om det vore hans egna bolag han bestämmer över.
Bra att Hjalmarsson vill diskutera vad kommunen skall ägna sig åt och kanske också vad man inte skall lägga sig i.
Börja med kommunal snöröjning, som väl ändå måste betraktas som kommunal kärnverksamhet. Fortsätt att diskutera projekt idéförädling, Tjust Invest, Vis-projekt, Visans hus och Boat Meet. Är dessa verksamheter också kommunal kärnverksamhet?
Västerviks Framåt har förvandlats till en försörjningsinrättning för konsulter och entreprenörer, med direktuppkoppling till kommunalrådet. Egendomligt att det fria näringslivet tiger still. Kommunalrådet åker ut i landet och talar om hur bra Västerviksmodellen är. En modell som gynnar vissa enskilda aktörer, men uträttat ganska litet för Västerviks kommun. Modellen drivs med allmänna medel och är en kedja av projekt, som rullar vidare så länge medel tillföres från stat-EU, regionförbundet och kommunala skattepengar.
Det är hög tid att den lokala politiska oppositionen granskar och ifrågasätter Hjalmarssons Västerviksmodell.