Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter att ha läst Ingegerd Karlssons (kommunfullmäktigeledamot för Socialdemokraterna) insändare där hon pläderar för kommunal hemtjänst och utesluter alla former av alternativ blir jag beklämd. Är det inte dags att kommunen blir lite mer ödmjuk och kommer till insikt om att de kanske inte är bäst på allt när det gäller.Varför så rädd för utveckling och för ett samspel där kommun och privata aktörer tillsammans hittar lösningar i stället för att kategoriskt säga nej, nej, nej till allt som heter möjligheter.Att som Ingegerd Karlsson påstå att kommunen till varje pris är den bästa att utföra hemtjänst och äldreomsorg tyder på viss okunnighet och kanske hemmablindhet. Att dessutom utmåla alla privata alternativ som oseriösa är heller inte relevant. Både inom kommunal och privat näring finns lyckade men också avskräckande exempel.Generellt tycker jag inte kommunen lyckats helt bra med att ge värdig äldrevård i form av affektiv och trygg hemtjänst. Det måste ställas krav både på arbetsgivaren och arbetstagaren när det gäller ett så viktigt uppdrag. Och ännu har man inte lyckats definiera motagaren av tjänsten, dvs brukaren, på ett bra sätt utan det talas nästan alltid om de äldre som en kostsam och stor grå massa.För att jobba med hemtjänst ska man vara intresserad och brinna för uppgiften. Detta oavsett om man är chef eller undersköterska. Vi behöver fler innovatörer och entreprenörer i äldrevården som har visioner och vågar gå nya vägar. Varför inte uppmuntra goda, privata alternativ i stället för att okunnigt förutsätta att allt som görs privat är negativt. Ett mellanting är ju intraprenad som visat sig lyckosamt i många lägen och även genomförts.Att använda frasen "utan vinstintresse" som ett argument för att kommunen skulle vara en bättre aktör håller inte. Varje verksamhet har väl en budget och vart tar pengarna som eventuellt blir över vid årets slut vägen? Tror inte att brukaren får ta del av dem. Och inte blir väl de gamlas mat bättre? Eller larmväntetiderna kortare? Nej, grundstenen i en värdig, brukareffektiv och kostnadseffektiv hemtjänst heter engagemang, entreprenörskap och viljan att våga tänka nytt. Va inte så rädd för att ge de äldre det de förtjänar. Ta tillvara nytänkande och goda, privata alternativ. De lär behövas.