Kommunledningen blundar för all kritik i Gränsöfrågan

Västervik2006-01-20 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det senaste detaljplaneförslaget för det så kallade mellanområdet på Gränsö skall snart upp i kommunstyrelsen. Under Ordet Fritt i VT den 13 januari erbjuder sig Gunnar Liffner att ta med kommunfullmäktige på en vandring runt Gränsö. Säkert en bra idé eftersom ledamöterna i allmänhet inte kan förväntas ha så god lokalkännedom. (Ärendet tycks dessvärre också ha alla utsikter att fortsätta vandra runt mellan olika kommunala och även rättsvårdande organ).
Jag vill särskilt rekommendera en promenad utefter vandringsleden, den korta sträckan från parkeringen vid Lillön fram till Krokvägen. Enligt min mening är detta den allra vackraste delen av leden. Till min och säkert alla andra vandrares bestörtning planeras här för en stor brygganläggning, en parkeringsplats och en pumpstation - hur nu det kan gå ihop med strandskyddsbestämmelser och trots att behovet av parkeringsplats inte kan vara särskilt stort (närheten till Lillöparkeringen).

Som framgår av artikel i VT den 14 januari tillkom förslaget om brygga och parkeringsplats när planen senast behandlades av kommunstyrelsen. Förslaget kom från moderatpolitikern Axel Nilsson. Av artikeln att döma har Axel Nilsson sannolikt talat i egen sak (jäv) och skulle då självklart inte ha deltagit i ärendets handläggning! Hur stor påverkan kan för övrigt inte en jävig Axel Nilsson ha haft i den tidigare handläggningen av ärendet. Jag blir naturligtvis upprörd. Än mer så sedan jag genom VT:s utmärkta sökregister i en artikel 2005-11-02 (om ett annat ärende i vilket Axel Nilsson överklagat ett beslut av kommunfullmäktige ) kunnat läsa: "Kommunfullmäktige hade rätt att stänga moderaten Axel Nilsson ute från ett beslut på grund av jäv. Detta slår länsrätten fast i en dom."
Jag frågar mig hur det är ställt med omdömet hos en politiker, som hanterar sina privata ärenden på det här sättet? Och hur är det med ordningen i de moderata leden?

Att detaljplanefrågan måste tas upp i kommunstyrelsen på nytt - för vilken gång i ordningen - är väl givet. Efter genomgång av allt som skrivits i VT om Gränsöplanen under det senaste året undrar man hur kommunledningen hittills med sådan envishet blundat för så mycket av alla väsentliga och kritiska kommentarer, inlägg och yttranden. Varför har till exempel den viktiga sakkunskap, som miljö- och byggnadskontoret representerar, synbarligen inte tagits till vara redan i planeringsstadiet? Betydelsefulla synpunkter på trafiksituationen har framförts i februari 2005 från bland annat länsstyrelsen (gäller främst Slottsholmsbron).
För egen del vill jag härutöver särskilt framhålla att ett ytterligare boende kommer att ställa krav på en breddning av Gränsövägen efter kanalbron, i första hand fram till slottet. Här är det redan i dag är svårt för två bilar att mötas. Hur går det då med den vackra allén?

Hittills nedlagda direkta och indirekta kostnader måste vara betydande. Och mycket återstår. Det borde vara hög tid att stanna upp och noga överväga det kommunala risktagandet. Kommer det att finnas tillräckligt många, vilka är beredda att betala tillräckligt mycket för tomter och båtplatser som inte i samtliga fall är så särskilt välbelägna?
För många borgerliga sympatisörer är det förstås tråkigt att det endast är vänstersidan som representerar en mera miljömedveten hållning i Gränsöfrågan. Folkpartiet föreslog i april 2005 att planen skulle återremitteras för att göras om enligt miljö- och byggnadskontorets yttrande, innebärande att den nya bebyggelsen inte skulle få inkräkta på naturreservatet. Tyvärr har man dock tänkt om sedan dess.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson uttrycker enligt VT 2005-12-07 att Gränsöplanen skall kunna komma igång under 2006 eller 2007. Med tanke på kommande planändringar, remissomgångar, överklaganden och överprövningar är det nog mera realistiskt utgå från att ingen spade sätts i jorden inom i vart fall den närmaste femårsperioden. För såvitt inte kommunstyrelse/kommunledning sent omsider tänker om och går på miljö- och byggnadskontorets linje.
Läs mer om