På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Insändare: Kompromiss om Tjustbanan
Västervik2007-11-02 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Trafiken mellan Västervik och Linköping har varit föremål för mycket debatt och många olika åsikter. Alltifrån att det skulle byggas en höghastighetsbana för snabbtåg till att buss var det enda realistiska alternativ som stod till buds. Att åsikterna är skilda är ganska naturligt. I Östergötland finns många angelägna behov av förstärkningar i kollektivtrafiken. I dag trängs resenärerna på pendeltåg och expressbussar. En försiktig kalkyl pekar på ekonomiska behov på över 50 miljoner kronor i nivåhöjande tillskott de närmaste åren.I Kalmar län ses trafiken till Linköping som central och viktig för utvecklingen. Däremot har man från politiskt ansvariga varit otydliga vad gäller såväl ambitionsnivån med trafiken på Tjustbanan som den egna ekonomiska beredskapen för ökade kostnader. Jag har mötts av besked alltifrån att banan är bra och att dagens tåg duger till förslag om lösningar som skulle leda till restider på 45 minuter mellan Linköping och Västervik, vilket kräver tåg som kör i minst x2000-fart.Under våren,efter östgötalandstingets beslut om inköp av nya tåg, drog Banverket undan planerade insatser på 250 miljoner kronor. Därmed saknas långsiktiga förutsättningar för tågtrafik. Det handlar i grunden om ömsesidigt ansvar. Staten via Banverket investerar i banan och vi i regionerna sköter trafiken på banan. Uteblivna satsningar på banan innebär för mig inga nya fordon. Därför stoppade landstingsstyrelsen i Östergötland upphandlingen av tåg.I debatten som följt efter östgötalandstingets nya beslut har både bra och dåliga argument vädrats. Landstingen i Kalmar och Östergötland har delvis olika prioriteringar och skall det gå att nå en lösning krävs kompromisser. För att komma vidare presenterar landstinget i Östergötland nu en kompromiss på förslag från socialdemokraterna i landstinget.Östergötland är berett att köpa in nya tåg, påta sig ägareansvaret och sköta trafikeringen. Dela lika på riskerna för förtida avskrivningar av tågen. Tillföra ett fast ekonomiskt bidrag på den ekonomiska nivå som dagens trafikering ligger. Kalmar skulle sedan finansiera verksamheten, ta risker och ha möjligheter med ökat resande och framtida ökade statsbidrag. Då får vi en situation att Kalmar län och Västervik når sitt mål med nya tåg och Östergötland kan fullfölja sina prioriterade satsningar på pendeltåg längs södra stambanan.Paul Håkansson Gruppledare för socialdemokra- erna i Östergötlands läns landsting