Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vägverkets miljökonsekvensbeskrivning (MKB) gällande korsningen E22 och väg 33 vid Hyttan finns från och med den 3/12 på Västerviks bibliotek.Ta en titt och återkoppla gärna till artikeln i VT där Göran Kempe, ansvarig för projektet, säger att Vimmerbytrafiken "inte behöver väja för söderifrån kommande bilar". Hur löser man det för Kalmartrafik mot Vimmerby? Det finns fortfarande två konfliktpunkter, vilket är oundvikligt i en 3-vägkorsning i ett plan.Priset har ökat betänkligt på knappt en månad. VT uppgav den 12/11 cirka 5 miljoner, MKB säger i dag 6,6 miljoner.Hastighetsbegränsning på 70 km/tim från söder om avtagsvägen mot väg 33 till några hundra meter norr om vägen till Stensnäs hade gjort större nytta och blivit mycket billigare. Dessutom hade bullret reducerats betydligt och man hade sluppit riva fastigheter i en kulturmiljö av riksintresse.Inget annat än en rondell vore acceptabelt men då på annan plats.