Kristendomsundervisningen - vart har den tagit vägen?

Västervik2005-04-08 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som barn hade jag inga problem med om Jesus fanns eller inte. I slutet av 50-talet när jag gick i tredje klass läste vi förenklade versioner av Nya testamentet. Det bästa jag visste var när vi läste om hur Jesus botade sjuka.
Men det fanns en liten hake. Hemma fick jag bädda sängen själv och den var gjord i en stor tung träram med stålfjädrar som gick fram och tillbaka. Ja, ni är nog många som minns hur det var. Så när Jesus sa "Ta din bädd och gå", så tänkte jag som barn: Här hade den lame mannen äntligen fått bli frisk och nu skulle han gå och släpa på en tung säng i det varma klimatet.

Numera finns inte den här undervisningen kvar och jag har forskat lite i hur den togs bort. En som hjälpt mig är Christian Braw. En del har jag hämtat ut boken "Otidsenliga studier" av socialdemokraten Tage Lindbom. Vad jag funnit, och ni kan själva nog forska lite, var att efter andra världskrigets slut reste tre unga socialdemokrater till USA för att få undervisning av en psykolog Theodor Adorno. En av dessa var just Tage Lindbom.
När man så kom hem till Sverige så påbörjades arbetet med att montera bort Jesus i vår svenska kristendomsundervisning, så småningom hela den kristna undervisningen. Vilka tidsperspektiv det rör sig om samt hur det tekniskt gick till vet jag inte. Men en sak vet jag med säkerhet och det är vad det gav för framtida resultat. Ett moraliskt och etiskt förfall av i dag sällan skådat slag. Som i sig har lett till att vi i dag dyrkar det skapade istället för Skaparen. Allt enligt Rom.1:25.

Låt mig citera några rader ur den bok jag ovan nämnde. I kapitlet "Fadertankens återkomst", hänvisar författaren till en gudomlig princip, en andlig lag. Han beskriver relationen mellan fader och son. Han talar om att det avgörande steget in i vuxenvärlden är att bli lik "far". Han säger "Denna mognadsprocess är slutligen avhängig förbindelsen med den gudomlige Skaparen, framhärdande i den symboliske Fadersgestalten är den en princip, från vilket allt jordiskt faderskap måste utgå." Och det kan vi väl hålla med om. Sedan lite längre fram i kapitlet: "Likriktning-varför?" skriver författaren
Rättfärdigheten på jorden är inte att förverkliga Guds vilja utan att bringa miljarder individuella varianter, av denna nya gudom människan, i samklang med varandra för att på så sätt frammana den enhetliga deiforma bilden av människan."
Först använder han en gudomlig princip för att sedan totalt såga Guds vilja. Här finner vi en av de källor som ligger till grund för försöket att nedmontera Guds vilja för Sverige. Men vi skall inte alls förvånas för det här skrev Paulus om för cirka 2000 sedan i just Rom.1:25.

Varför ville man då ha bort denna undervisning i skolan? Jo, det förstår man om kollar upp hur det ser ut i dag. Hela vårt skolsystem är inte i första hand till för att utbilda alla svenskar till goda yrkesmän och yrkeskvinnor. Det är ett politiskt projekt sjösatt för många år sedan med ett enda syfte, nämligen: Att fostra goda socialdemokrater.
Men Gud har en helt annan plan och jag märker nu när jag är ute och reser att Gud lägger ett nätverk över Sverige. Han knyter ihop alla oss kristna, som inte har partisinne i första hand, utan ett hjärta att få tillbaka Guds ord i undervisningen och ut i Sverige.
Läs mer om