Kvalitetssatsning på Tjustbanan

Västervik2005-10-27 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar på insändaren "Minskad turtäthet minskar resandet" den 21 oktober.
En konkurs är aldrig positiv, BK tågs konkurs blev omgående även ett hot för Stångådals- och Tjustbanans framtida existens. KLT, som tillsammans med Östgötatrafiken administrerar och beställer trafiken för banorna, insåg att något drastiskt var tvunget att göras. Den utveckling som trafiken fått under BK tågs förvaltning kunde ödelägga all framtida trafik på banan. Resandet minskade, tåg ställdes in väldigt ofta på grund av fordonsproblem, kvalitén var inte bra.
När vi nu hade chansen att direkt påverka drift och kvalité så tog vi den. Vi bestämde oss för en stor satsning på kvalité. De äldre fordonen skulle lyftas ur trafiken i så stor utsträckning som möjligt. För Stångådalsbanan blev det enbart Y2-fordon i trafiken. Som en konsekvens fick vi stänga linjen Berga-Oskarshamn för järnvägstrafik. Orsaken var att vi vägrade köra med gamla fordon som ständigt går sönder. På denna linje körs i dag busstrafik som anslutning till/från tågtrafiken på Stångådalsbanan. När det gäller Tjustbanan fanns projektet med biogasdrift av tåg. Ett projekt som är mycket intressant för framtiden och som berörda kommuner satsat mycket på. Inte minst Västervik för framtagning och försäljning av biogasen.

Länsbolagen var överens om att det vi gör ska göras med kvalité. Tågtrafiken på Tjustbanan bygger liksom Stångådalsbanan på att merparten av trafiken körs med Y2 (Kustpilen), därutöver ska resterande trafik köras med biogasdrift. Som övergång krävdes att vi kör denna trafik med gamla vanliga fordon som har dieseldrift, eftersom fordonet ej var klart och tankstation ej byggd.
Rent ekonomiskt hade vi i förhandlingen självklart ett tak för var kostnaderna fick gå upp till. Förutom att nye entreprenören SJ AB begärde mer än vad BK tåg hade i ersättning för att köra trafiken så satsade vi på kvalitén. De tågpar som vi tvingades plocka bort på Tjustbanan var de mest logiska när man minskar utbudet. Lördagar har utbudet inte minskats, det tågpar som insändaren nämner, är ett sommartåg som endast går 2,5 månader på sommaren. Det har så varit sedan nya avtalet tecknades med BK tåg för tre år sedan.

De olika upphandlingslägen som trafiken för Stångådals- och Tjustbanan haft går ej att jämföra. Vid första upphandlingen körde SJ trafiken på ett bruttoavtal, vilket innebar att KLT och Ötraf tog alla kostnader och intäkter, medan SJ endast fick betalt för att bemanna och köra tågen. Då kunde länsbolagen själva bestämma hur biljettgiltigheten skulle vara.
Under BK tågs och även under nuvarande avtal med SJ AB så är det nettoupphandling som gäller. Det vill säga att entreprenörerna har alla kostnader och tar alla intäkter. Länsbolaget köper rätt till giltighet av sina respektive länskort i respektive län. Entreprenören ska sedan till stor del leva på de länsöverskridande resorna, varvid kombinationsresor med länskort som delbetalning ekonomisk drabbar entreprenören och därför ej är möjliga. Dagens regler är ingen förändring sedan BK tågs tid som entreprenör.

Vid direktupphandlingen tog Rikstrafiken sin procentuella del av de ökade kostnaderna och har således fullgjort sin del av innevarande avtal mellan parterna. Ambitionen är att återgå till ett större utbud på Tjustbanan i nästa upphandling. För att detta ska bli verklighet krävs nya fordon.
Det är min bestämda uppfattning att länsbolagens relation till Rikstrafiken är bra och det finns goda förutsättningar till att detta kan bestå även in i nästa avtalsperiod.
Läs mer om