Lägg ner personalpoolen

Västervik2009-03-17 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Läste i VT om den personalpool som funnits en tid inom äldreomsorgen och kunde notera att inte i en enda mening nämndes dem som den är avsedd för - omsorgstagaren eller brukaren.Min mor nyttjar sedan en längre tid hemtjänsten i sitt äldreboende och jag har på nära håll fått inblick i hur personalpoolens organisation snarare ställt till förvirring för brukaren än varit till hjälp. Det är definitivt inget fel på de som jobbar i poolen och att kastas omkring bland alla boenden och brukare och försöka göra ett vettigt jobb måste vara omöjligt.Och för brukaren som möter nya ansikten varje gång ställer det till stor oreda i vardagen. Dessutom är det knappast förenat med säkerhet att en person som aldrig tidigare träffat brukaren ska ge medicin, svara på frågar med mera, under tid då det kanske inte finns någon ordinarie personal att tillgå.Att påstå att poolen behöver tid på sig och kanske skulle fungera om fem, sex år tycker jag är ett hån, både mot brukarna och skattebetalarna. Jag tänker inte betala skatt till ett experiment som behöver en inkörsperiod på upp till sex år för att ev fungera och som inte gagnar brukaren.Nej, se först och främst till att ha kompetenta och kreativa enhetschefer på de olika boendena och låt dem själva välja de vikarier de vill knyta till sig. Ett gott exempel är Vapengränd där en kreativ enhetschef tillsammans med sin engagerade personal utför sitt uppdrag med brukaren och dennes behov i fokus. Det är de och inte Bemanningsservice som vet bäst så låt dem själva hantera personalfrågan och tillfoga erforderliga resurser.Det behövs inga stora ekonomiska satsningar utan ett sunt och mänskligt tänkande. Ge kreativa enhetschefer förutsättningar och frihet att själva styra sin verksamhet tillsammans med sin personal och utgå från brukaren och inte från något diffust system. Personalpoolen är inte till för brukaren utan för "systemet".
Läs mer om