Det verkar som om man tror att BUN vill spara, detta är fel. Men vi känner ett ansvar mot annan verksamhet som vår kommun också bedriver, bland annat äldreomsorg, bibliotek, fritidsgårdar med mera. Om BUN undantas från sparuppdraget kommer andra viktiga ansvarsområden få orimliga krav, vilket gör att vi måste acceptera kommunfullmäktiges beslut.
Vi delar tillsammans med hela förvaltningen, oron för att måluppfyllelsen ska sjunka när resurserna minskar. Det vi vet genom forskning är att omställningsprocesser så gott som alltid påverkar effektiviteten. Det gäller företag såväl som elevernas måluppfyllelse. Det finns även forskning som visar att klasstorleken har betydelse för elevernas resultat.
När vi nu tvingas genomföra en förändring är det viktigt att konsekvenserna blir noggrant belysta. Det är nämndens avsikt att så ska ske.Det som måste vägas in är dock det utgångsläge från vilket besparingen sker. Det är inte så att en hög resurstilldelning automatiskt leder till en hög måluppfyllelse bland eleverna. Det ser vi om man jämför olika kommuner. Dessutom handlar resurser till och inom skolan inte bara om pengar, utan lika mycket om att ha en väl fungerande organisation där rektorers och lärares kompetens kommer till sin fulla rätt samt att vi föräldrar tar vårt föräldraansvar.
Effekten av de nedskärningar som nu planeras kan enligt SCB/Skolverkets statistik för 2006 innebära en minskning från 9,0 till 8,5 lärare per 100 elever i grundskolan och 9,1 till 8,6 lärare per 100 elever i gymnasieskolan. I förskolan ökar antalet barn per årsarbetare från 4,7 till 5,0. Förändringen innebär att vi hamnar på samma nivå som läsåret 2003/2004 för förskola och grundskola, samt 2004/2005 för gymnasieskolan. Om vi jämför oss med andra kommuner kommer vi fortfarande att ha en högre personaltäthet än genomsnittet för både riket som helhet och för jämförbara kommuner.
Vi kommer gärna till personal och föräldramöten och diskuterar dessa och andra viktiga frågor, det är lättare att kommunicera när man ses, än via massmedia.