Under rubriken ”investera i besöksnäringen” släppte Socialdemokraterna i förra veckan ett antal förslag. Till att börja med föreslår man att göra Yrkesvux till en permanent del i det svenska utbildningssystemet och bristyrkesutbildning inom hotell- och restaurangnäring. Det är välkommet och helt rätt tänkt. I dagsläget skapar besöksnäringen jobb som inte tillsätts. Bland annat finns en stor brist på kockar och kan man lösa det problemet så kommer kockarna i sin tur att skapa fler arbetstillfällen.
På det föreslår man 50 miljoner till destinationsutveckling och marknadsföring av Sverige samt 25 miljoner kronor i ökad marknadsföring till Stockholm. Sammantaget hade det varit lovande satsningar, om det inte vore för att förslagen ska betalas av besöksnäringens företag – med råge. I Socialdemokraternas förslag till budget räknar man nämligen med att höja besöksnäringens kostnader med omkring 7 000 miljoner. Man erbjuder alltså företagen knappt en krona tillbaka på varje hundralapp extra man betalar in.
Förslaget om Dubbelstöten – alltså dubbel moms på mat från restaurang och dubblerade arbetsgivaravgifter för unga – är ett ekonomiskt hårt och välriktat slag specifikt mot besöksnäringen. Det är olyckligt, eftersom näringen tydligt pekats ut av Arbetsförmedlingen som framtidens jobbskapande kraft för unga och personer med utländsk bakgrund.