Livsfrågornas utveckling

Västervik2008-01-08 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Jan Stepán.Om jag förstår dig rätt så anser du att enskilda personers livsfrågor, det vill säga hur man vill leva livet, vad som gör livet meningsfullt och vilka värden man anser vara grundläggande i livet, skall följa en "objektiv kompass" som vilar på kristen grund. Tar vi en tillbakablick i historien kan vi se att vad som i samhället allmänt anses vara rätt respektive fel ständigt har förändrats. Synen på att få bli behandlad som jämlik är ett bra exempel på detta, om man bland annat ser på kvinnors och mörkhyades likavärde i samhället.Jag vill med hänsyn till denna utveckling med bestämdhet påstå att etiska ställningstaganden avseende livsfrågornas utveckling i högsta grad är subjektiva och förändringsbara, eftersom de ständigt omprövas och förändras med hänsyn till en alltmer globalt ökande medmänsklig likavärdesinsikt oavsett om man är kristen eller ej.Följdfrågor till dig Jan Stepán blir nu: Anser du att synen på hur enskilda personer skall tillåtas leva är något som inte skall kunna förändras över tiden eftersom du, som jag tolkar dig, hänvisar till bibeln som en "objektiv kompass"? Eller är det så, om du håller med om att livsfrågornas svar har förändrats och kommer att förändras över tiden, att du anser att de som är kristna har rätt att göra sina tolkningar gentemot vad som står i bibeln för att se på förändringarna och kalla sina svar för en "objektiv kompass"? Om svaret blir ja på någon av dessa frågor, så är alltså de kristna etikens väktare nummer ett, som alltid har det enda rätta svaret på vad som är rätt eller fel.Att som kristen sätta sig i denna position och utge sig för att äga hela världens facit på vad som är rätt eller fel ser jag som ett tecken på ett märkligt konservativt förhållningssätt där man äger rätten att sätta sig som överdomare för hela mänskligheten. Erik Nilsson
Läs mer om