Många har redan bytt elavtal

Västervik2005-12-06 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Några fakta saknas i artikeln i onsdagens tidning. Att antalet kunder som har bytt elleverantör är få kan bero på att majoriteten av våra kunder i Västervik redan har varit aktiva och bytt avtal till fast eller rörligt pris hos Östkraft. Denna information har inte nätbolaget i Västervik eftersom det inte vet vilken typ av avtal våra kunder har. Korrekt information är viktigt eftersom elmarknaden är komplex och inte enkel att förstå.
Det går att sänka sin elräkning. Det finns mängder med enkla elspartips och Östkraft har flera olika avtalsalternativ för olika typer av hushåll och företag. Vi kan inte välja el- och telefoniavtal åt våra kunder utan deras medgivande, däremot försöker vi alltid ge goda råd och hjälpa våra kunder att välja rätt avtal. Visst är det många saker vi måste bli mycket bättre på. Östkraft tar detta på allvar och vi har infört en enklare faktura, kundombudsman med mera enligt ett förbättringsprogram från branschorganisationen Svensk Energi.

Men det räcker inte så vi kommer att arbeta för att bli bättre och information är en viktig del.
Vi skickar regelbundet ut aktuellt prisläge och information om de olika avtalsalternativen till våra hushållskunder.
Vi skickar regelbundet ut rekommendationer om vilka elavtal som passar lägenheter respektive villahushåll.
Vi skickar regelbundet ut rekommendationer om vilket telefoniavtal som passar olika hushållstyper och förbrukningsprofiler.
Vi har ett kontor i Västervik, för att finnas där våra kunder finns.
Vi har utökat våra telefontider för att vara tillgängliga även på helger och kvällstid på vardagar.
Det finns möjlighet att byta avtalsform direkt på Östkrafts hemsida.

Det finns många olika avtalsupplägg och priser och det är inte lätt att välja. Det går inte att jämföra tillsvidarepris, rörligt och fast elpris med varandra enbart på öre per kilowattimme (kwh) eftersom det finns andra för- och nackdelar med de olika alternativen. Det är precis som med rörlig och fast bankränta. Det passar till exempel inte alla hushåll att välja rörlig ränta bara för att den är lägre än fast ränta. Men de svåra valen kan bli enklare. Därför råder vi våra kunder att inte välja i blindo utan att kontakta vår kundservice så att de kan få hjälp att välja ett avtal som både passar hushållets elförbrukning och hushållsekonomi. Tro det eller ej, men vi vill göra det enklare för våra kunder.
Läs mer om