Marknaden fixar allt?

Västervik2005-03-30 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
BK-tåg vann upphandlingen av tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanan, med ett - får man anta - snålt tilltaget bud. Sedan följde en intressant och givande konkurrens med andra operatörer, till exempel SJ. Så stoppades direkttrafiken till Stockholm och bokningar försvårades.
Nu har BK-tåg gått i konkurs och snart stannar tågen. Det finns många aktörer, som nu kan börja sammanträda: landstinget, KLT, Östgötatrafiken, regionförbundet, rikstrafiken, banverket, departement och olika kommuner. Traktamenten och sammanträdesersättningar kommer att rulla men sannolikt inte tågen. Men privatiseringens välsignelser kommer säkert att betonas.
Finns det något alternativ? Är det någon som minns SJ, hela folkets järnväg? Som kunde ta ett helhetsgrepp, kanske till och med ta regionala hänsyn och låta mindre lönsamma banor tills vidare kompenseras av mera lönsamma sådana.
Läs mer om