Med sprit i tanken&

Västervik2004-10-20 01:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med viss förvåning läste jag häromveckan i VT om kommunens policy angående inköp av tjänstebilar. Ett flertal krav på bland annat säkerhet, låg bränsleförbrukning och miljöhänsyn nämndes för att en bilmodell ska kunna komma ifråga. I listan ingick även att alternativa drivmedel ska premieras, allt i linje med kommunens antagna miljöplan för att sänka utsläppen av koldioxid.
Det finns i dag ett flertal bilmodeller som uppfyller alla kommunens uppställda krav inklusive möjligheten att använda alternativa drivmedel såsom biogas och etanol. I ett stort antal kommuner och landsting runt om i landet har man investerat i tjänstebilar med så kallad flexifuelteknik. Detta innebär att bilen tankas med antingen etanol eller bensin eller en blandning av dessa bränslen. Fördelarna är uppenbara. Körs bilen på etanol tillförs ingen extra koldioxid till naturen och finns ingen etanol tillgänglig går det lika bra att köra på vanlig bensin. Man märker ingen som helst skillnad på om bilen drivs med etanol eller bensin. Merkostnaden för tekniken är obetydlig och flera bilmärken erbjuder flexifuelfunktionen gratis.

Med dagens höga bensinpris är det uppskattningsvis en krona billigare per mil att köra på etanol jämfört med bensin. Staten har även valt att uppmuntra användandet av tjänstebilar med alternativa drivmedel genom att sänka förmånsvärdet för dessa med 20 procent. Således skulle kommunen med en enkel åtgärd kunna spara både pengar och samtidigt minska utsläppen av koldioxid. En inte alltför vågad gissning är att användningen av alternativa drivmedel kommer att gynnas ytterligare framöver i takt med att de fossila bränslena måste fasas ut.

I Västervik saknas tyvärr möjligheten att tanka etanol vilket är beklagligt. Anledningen är förstås att efterfrågan är för liten för att det ska löna sig för en mackägare att investera i en etanolpump. Om kommun och landsting gick före och successivt bytte sina tjänstebilar mot flexifuelalternativ skulle efterfrågan på etanol med ens mångdubblas och göra etanolpumpar lönsamma. Därmed skulle även kommunens invånare överlag erbjudas möjlighet att köra bil mer miljövänligt. Samma resonemang gäller förstås stadsbussarna som lika gärna kan drivas på etanol eller biogas vilket ju sker i en majoritet av svenska städer.
Kort sagt är det ett stort mysterium att Västerviks kommun inte insett fördelarna med att följa sin egen policy. Idag finns väl utvecklad teknik för alternativa drivmedel och bilmodeller i serieproduktion utan egentlig merkostnad. Att köra bil miljövänligt innebär inte något hokus-pokus eller experimenterande längre, alternativen är både användarvänliga, likvärdiga och inte minst lönsamma.
Läs mer om