Mer hänsyn och varsamhet i trafiken

Sedan en tid tillbaka har jag fungerat som privat körlärare. Som sådan innebär det att man måste vara extra skärpt och verkligen ha koll på trafiksituationen och vara förutseende inför vad som kan hända. Men det ger samtidigt en mycket klar bild av att många trafikanter är livsfarliga, både för sig själva och andra, oavsett om dessa sitter bakom ratten i ett fordon, cyklar eller går. Mopedister och motorcyklister utgör för närvarande undantagen, enligt mina observationer.

Trafikskylten för väjningsplikt.Foto: Scanpix

Trafikskylten för väjningsplikt.Foto: Scanpix

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

Västervik2009-10-10 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Våra lektioner utgår oftast från Östersjövägen och fortsätter via 2 cirkulationsplatser, vanligen benämnda rondeller, varav den andra finns i korsningen Albert Tegnérs väg - Folkparksvägen. När vi passerar den och befinner oss mitt inne i rondellen, händer det ofta att vi överraskas av fordon som i full fart kör ut mitt framför oss. På grund av vår försiktighet har vi lyckats undvika olyckor, men det beror sannerligen inte på trafiksyndaren i nämnda fall.När vi nått Allén börjar en ytterligare fajt med fordon som bara vräker sig ut från sidogator, där väjningsplikt råder. Väjningsplikt - vad är det för trams? Vi har väl en högerregel som gäller, eller hur? De mot kommande fordonet riktade små taggarna, betyder faktiskt att man måste stanna och lämna företräder för fordon som passerar i Allén. Denna regel syndas det alltför ofta mot och jag vågar påstå, att äldre förare är de som oftast bryter mot denna regel.Man har inte blivit uppdaterad ordentligt och det gäller inte bara brist på kunskap om väjningsplikt, man saknar också kännedom om hur man kör i rondeller och det absoluta förbudet att köra om ett fordon som stannat för att släppa fram gående eller ledande cykel vid ett övergångställe.Det har hänt att jag påpekat för vederbörande vad som gäller och fått till svara att de där "taggarna" har de aldrig sett och vet således heller inte vad de betyder. Jag lovar att dessa har en mycket viktig funktion att fylla och är inte ditmålade för nöjes skull.Det finns dagar då vi och andra före oss liggande fordon har fått stanna upp till fyra gånger för att undvika att krocka med fordon, vars förare som av en eller annan anledning struntat i väjningsplikten. Detta på sträckan mellan Albert Tegnérs väg och Västeråsgatan.Min "elev" är nu strax färdigutbildad och redo för uppkörning. Jag lovar att han blivit uppmärksammad på alla galenskaper som sker i trafiken, Men hur är det med de flesta äldre bilförare, som inte blivit uppdaterade om nya trafikmärken, körteknik i cirkulationsplatser, förbud att köra förbi ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa fram gående m fl.Slutligen vill jag också påpeka att allt för många cyklister och gångtrafikanter dagligen utsätter sig själva för livsfara och andra för obehag genom att cykla eller gå ut på övergångsställen utan att se sig för. Särskilt viktigt är det nu när vintern nalkas med isläggning och ökad risk för halkolyckor.Jag hoppas att med detta inlägg lyckas bidra till att eliminera åtminstone några livsfarliga situationer i trafiken, men anser också att vederbörande myndighet bör ingripa och ge skärpt upplysning om vikten av mera hänsyn och varsamhet i trafiken.
Läs mer om