Miljötekniken har gått framåt

Västervik2005-07-05 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I sin artikel om energiomställning den 1 juli 2005 frågar signaturen P-son till vilket energislag omställningen ska ske. I artikelns historiska del jämförs människans första eldar med moderna biogasanläggningar, vindkraftverken med ölands väderkvarnar från 1900-talets början.
Kanske skulle det vara rimligt att begära av en seriös debattör att man verkligen vill sätta sig in och förstå debattämnet innan man bestämmer sig för att publicera en artikel.
Att den miljöskonsamma tekniken gått framåt med rasande fart det senast årtiondet torde vara omtvistat. Saab och Volvo har nyligen presenterat metanolbilar. Ett enda vindkraftverk har en uteffekt på 4500 kW och kan nu för tiden användas till mer än att såsom väderkvarnarna - mala mjöl.
P-sons artikel avslutas med diverse argument för - hör och häpna - kärnkraften. Vän av ordning frågar sig nu följande. Ska man i detta läge satsa på kärnkraften när ännu bättre teknik just fått fotfäste hos gemeneman? Dessutom med vetskapen om att en olycka med dessa får så astronomiska följder.
Att kärnkraften skulle vara säker är en myt. Expempel på detta är utsläppet av cesium i Forsmark i veckan. Visseligen låg nivåerna under gränsvärden men jag skulle personligen inte vilja ha cesium från kärnkraftsavfall i mitt badvatten. Det gäller snarare att satsa framåt. Kärnkraften har gjort sitt och det är hög tid att gå vidare.

På samma sida i Västerviks-Tidningen ondgör sig Karl Karlsson från Motormännen över det höga bensinpriset. Vet inte att olja är en sinande bensinkälla. Världsmarknadspriset kommer fortsätta att gå upp i samma takt som Kina och Indien börbrukar mer olja.
Är det med skattesänkningar som vi ska parera höga världsmarknadspriser? Ska skatten även sänkas när kronan försvagas mott dollarn såom är fallet nu? Kanske kan Karl Karlsson tala om var pengarna ska tas till detta. Kanske ifrån skolan? Från järnvägen? Från miljöarbetet? Från vården?
Ja man får nog skära lite här och var eftersom det är mycket stora summor som försvinner från statsbudgeten i och med den krävda skattesänkningen på 2 kronor per liter. Vi konsumentern kanske ska börja kräva sänkt matmoms när det blir birst på någon matvara i affärerna?

Karl Karlsson efterlyser även den sänkta skatten på arbete som skulle bli resultatet av energiskattehöjningen. Den är ett klart besked till dig: läs riksdagens beslut om att sänka arbesgivaravgifterna med 640 Mkr och inkomstskatten 1360 Mkr.
Energiskatterna har samma period höjts med 2000 Mkr inklusive höjd elskatt och koldioxidskatt. Det är väl ändå konstigt att inte Motormännen redovisar hur mycket bilisterna betalar in till statskasson i nettopengar.
Alltså skatten som betalas in minus byggandet av vägar (en meter motorväg kostar 30 000-4000 kronor), kostnader för trafikskador och sjukskrivningar till följd av detta, kostnader för sanering av försurande områden, kostnaden för trafikens inverkan på växthuseffekten med mera.
Den kalkylen vore mycket intressant att se och det skulle inte förvåna mig om ropen efter skattesänkningar plötsligt dämpades när dessa siffor såg dagens ljus.
Läs mer om