Mina bostadsproblem togs inte på allvar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Under min boendetid (2 år) har jag även fått lyssna på ett ventilationsaggregat som står på vinden ovanför mitt sovrum.
Har försökt få Bostadsbolagets vd Sven-Åke Lindberg och hans underställda att ta tag i dessa problem, men de har inte tagits på allvar. Har varken fått ursäkt, åtgärd eller ersättning och därmed blev jag tvungen att flytta.
Dessutom har man slutat att städa i trapphus och byta lampor. Och allt detta har man mage att ta full hyra för, och en dyr sådan också.Svar från Västerviks Bostads AB:
Bostadsbolaget är mån om sina kunder. Vi ser att fler och fler väljer Bostadsbolaget i första hand för sitt boende. En av många anledningar är att vi har en kundnära organisation med driftansvar hos varje fastighetsskötare. Vi har snabba kontaktvägar vid störningar eller klagomål.
Vi tar verkligen våra kunders felanmälningar och klagomål på stort allvar och åtgärdar i de flesta fall mycket snabbt.
Tyvärr kan det i enstaka fall dra ut på tiden med analys och åtgärd beroende på problemets art, vilket vi naturligtvis beklagar. I det aktuella fallet rör det sig om ett läckage i värmesystemet och vi har bytt ut kulvertnätet och invändigt i rörsystemet. Driftstörningar i värmeleveransen har förekommit men uppvärmning av lägenheten har ändå skett. Vi har haft en avstämning med kunden både under tiden för åtgärdande och efter färdigställande.
Vid men i nyttjande det vill säga när kunden inte kunnat bruka delar av lägenheten utgår hyresavdrag enligt praxis. I det aktuella fallet har kunden i stället erbjudits evakuering alternativt flytt till likvärdig lägenhet inom vårt bestånd, detta har avböjts av kunden, som redan då hade planer på flyttning till annan ort.
Städning sker veckovis eller efter behov, det vill säga tätare om så krävs.
Lampor i trapphus etc byts så snart vi upptäcker fel eller efter felanmälan.
Synpunkter på vår hyresnivå finns säkert alltid. Här visar vår goda uthyrningsgrad att vi har rimliga hyror. Vi underhåller och förbättrar våra fastigheter kontinuerligt. Vi ger våra kunder mervärden bla bostadskortet, samt trivselaktiviteter nu senast båtresa med friluftsdag på Eknö som var mycket uppskattad.