Negativa överraskningar vid biljettköp i Västervik
Avgift på biljetten. Insändarskribenten är kritisk till avgifter på biljettköp på tågen. Arkivbild: Anders Steiner
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Första gången fungerade inte datasystemet inne på stationen varför man tvingades köpa biljett på tåget. Detta ledde till ett prispåslag trots mina och andra resenärers protester. På frågan vad som var vad i det jämförelsevis höga priset, gick det bara att få svaret att prissystemet är jättekrångligt.
Andra gången beställde jag och betalade "sista minuten" över Internet. När jag skulle hämta biljetten fick jag gå till kassan, eftersom det inte fanns någon "utskriftsautomat". Där tog man ut en boknings-/utskriftsavgift på 25 kronor.
När jag frågade vad jag hade för alternativ, fick jag bara svaret att det inte finns något annat alternativ eftersom det inte finns någon sådan automat i Västervik.
Är det rimligt att jag ska betala extra för att det inte finns "utskriftsautomat" som på de flesta andra stationer? I så fall tycker jag åtminstone att påslaget ska synas vid biljettbeställningen så att det är lättare att jämföra med andra resealternativ.
I det här fallet innebar det ett påslag på ungefär tio procent på biljettpriset, vilket inte är försumbart.