Ny trafikförsäkring innebär ett systemskifte

”Extraskatt”. Riksdagsledamoten Désirée Liljevall anser att den nya trafiksäkerhetspremien, som regeringen infört, är en extra skatt.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

”Extraskatt”. Riksdagsledamoten Désirée Liljevall anser att den nya trafiksäkerhetspremien, som regeringen infört, är en extra skatt.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

Västervik2007-12-15 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svenskarna betalar för mycket i skatt säger den moderatledda regeringen. Ett mantra som vi ständigt möts av. Trots detta så infördes det en extra skatt den 1 juli för alla bilägare, en ny skatt på 32 procent på trafikförsäkringspremien. Denna extra skatt ska betalas för att finansiera kostnaderna för de personskador som inträffar i trafiken anser regeringen. Skador som orsakas av trafikolyckor ska lyftas ur den allmänna sjukförsäkringen och betalas via trafikförsäkringen. Jag tolkar det som ett första steg mot ett systemskifte av det svenska välfärdssamhället. Blir nästa steg att de som sjukskrivs på grund av idrottsskador, övervikt eller rökning ska få sin sjukskrivning finansierad av en privatförsäkring istället för av den allmänna sjukförsäkringen? Istället för att behoven styr, ska ekonomiska intressen ta överhand. Borgarnas förändringar av trafikförsäkringen innebär ett slag mot den svenska modellen med generella försäkringar.Det andra steget i "reformen" ska utredas, men eftersom det var mycket svårare än man först trodde så har den utredare som utsetts nu begärt att få en extra tidsfrist på 14 månader. Det innebär att utredningen inte är klar förrän tidigast andra halvåret år 2009. Medan frågan utreds så får alla bilägare snällt betala sin extra skatt. Hur ska regeringen motivera bilägarna att fortsätta att betala denna extra skatt under tiden som steg två i den så kallade "reformen" utreds?
Läs mer om