Nya tåg på Tjustbanan ökar chanserna till upprustning
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Detta beslut skrämmer socialdemokraterna i Östergötland vars talesman Paul Håkansson i Corren den 8 september tycker att landstinget tar för stora risker. Håkansson nämner att inköpspriset för nya tåg - 160 miljoner kronor - kunde användas till sjukvård. Men då har Håkansson glömt bort att tåginvesteringen ska avskrivas på 20 år. Merkostnaden för tågtrafiken till Västervik blir för Östergötland 10 miljoner kronor per år, att jämföra med landstingets omsättning 10 miljarder kronor per år. En promille, det vill säga en tusendel i merkostnad. Om man bangar för en så liten kostnadsökning för att stärka den regionala arbetsmarknaden, hur intresserad är man då av regional samverkan?
För en landstingspolitiker kan det kanske vara intressant att veta att trafiksäkerheten är mycket större i tåg än i bil. Dödsrisken i tåg är en procent jämfört med bil per personkilometer. Även buss är säkrare än bil. Men tåg har större attraktivitet, varför det är lättare att öka kollektivresandet med tåg.
Genom att landstingstyrelsen beslutat beställa nya tåg och fortsatt trafikering av Tjustbanan kommer Banverket i sina rekommendationer till regeringen att inta en mycket mer välvillig inställning till banans upprustning än om enbart godstrafiken skulle vara kvar på banan. Men nu försöker socialdemokraterna i Östergötland att få upphävt inköpsbeslutet. Om man lyckas minskar utsikterna för att staten ska anslå medel för en större upprustning av banan. Detta trots att staten nu har stort budgetöverskott, 138 miljarder kronor för 2007 enligt Riksgäldskontoret, vilket till del kan användas till upprustning av befintliga banor och nybyggnation av Östlänken.